dinsdag 16 juli 2013

Het is 6.15 !!!!

Het is nog amper licht, maar de wekker gaat. Even kijken, de klok geeft aan 4.35 dat is iets te vroeg!
Nog heel even de ogen dicht totdat de wekker voor de tweede keer gaat, 4.45; eruit dan maar.
Ik heb tenslotte niet voor niets de hengelspullen al in de auto gelegd, ook al kost het mij vanochtend wel moeite om eruit te komen.
Een dikke waas zit er nog voor mijn ogen, en het gevoel van een kater.
En dit terwijl ik toch echt niet gedronken heb, het zal wel van het slechte slapen komen.
Vlug de kleren aan, de auto in en rijden maar weer. Vissen met de Bellyboat, dat is vandaag de bedoeling.
Twee hengels achterin, de Dropshot en de Jerkbaithengel, eens kijken of we er vandaag eens een dikke baars uit kunnen hengelen. Als aasjes heb ik wat kleine plugjes meegenomen.
Maar of dit verstandig is, dat moeten we nog maar zien, daar komen we snel genoeg achter.
Dan had ik gisteren nog de laatste sigaret uit het pakje gebruikt, dus geen nieuwe voorraad.
Waar ga ik die nu halen op dit vroege tijdstip? Alle tankstations zijn natuurlijk nog dicht.
Dat wordt een ritje met een grote omweg, maar dit moet dan maar. Het wordt eens tijd om te stoppen met die stinkstokjes! Hoe vaak dit al door mijn hoofd heeft gespookt weet ik niet, maar zeker vaker dan dat ik gevist heb en dat is veel.  Van het geld had ik zeker wel 10 keer extra naar Ierland gekund, en dan had ik daar zeker wel een meter snoek gevangen. Dus dan maar met een grote omweg een groot tankstation langs de snelweg zien te bereiken, dat is toch wel een stukje om van een kwartier en dan moet deze wel open zijn, daar ga ik wel van uit. Het voordeel is dat er weinig verkeer op de weg is en dan is een kwartier nog maar een minuut of 10 om totaal. Vlot  geleid ik mijn bolide over de snelweg, geen hindernissen van langzaam tuffend verkeer, zo zou het elke visdag moeten zijn.
Nu van de provinciale weg de snelweg op en richting het tankstation. Na een tiental kilometers zie ik de gele schelp al oplichten. dan de snelweg weer af, twee rotondes en dan de snelweg weer op.
Je moet er echt wat voor over hebben, of is het meer de dwangmatige behoefte  van de nicotine die hier achter steekt? Dan weer een kilometer of wat terug, gelukkig is het tankstation open en snel even een pakje van die stinkstokjes kopen van het bekende M merk , ook nog een  verpakking van twee tortilla wraps, spicy chicken, dit om alvast aan de spicy chicken wings in Ierland te wennen. Dan vlug de auto weer in en richting het water. Dit is nu nog een minuut of tien rijden, dat valt eigenlijk allemaal wel weer mee, dus geen stress. Zo af en toe zie je wat fazanten en hazen lopen, dat gebeurt vaak in de vroege uurtjes. Ze willen alleen niet op de foto als ik de auto even langs de kant zet, dus verder maar weer. Dan  is het moment daar; het water is in zicht, alleen moeten er natuurlijk weer twee auto's op mijn privé parkeerplek staan. En dat betekent onheil op de plas. En ja hoor, twee Nomaden hebben zich  er weer gevestigd. Eén van hen heeft zich zo strategisch opgesteld dat ik eigenlijk een deel van de twee plassen niet kan afvissen. Ik moet dan onder een brug door en laat één van de twee daar nu net voor liggen, en wel met zijn hengel er ook nog precies voor aan beide zijden.
Dan eerst maar eens vriendelijk vragen of deze karpervisser er geen probleem mee heeft dat ik straks onder de brug door vaar. Na een vriendelijk gesprek heeft deze aardige karpervisser er totaal geen probleem mee, zo zie je maar; ze zijn er echt wel. Nu ben ik deze karpervanger wel eens vaker tegengekomen. Dat scheelt een hoop ellende, en zo kan de Bellyboat weer te water. Alles zit er op en varen maar weer.

Ik begin maar eens met de jerkbait hengel als bijhengel te gebruiken en een SD (Screaming Devil) aan de speld te hangen, deze werkt wel aardig op de bijhengel. Deze hengel ligt op zijn plek en dan kan de dropshot hengel klaargemaakt worden. Plugje er aan en werpen maar.
Na enkele worpen heb ik al snel door dat dit niet echt fijn is, dus had ik maar zus en had ik maar zo, gewoon de shads er aan gehangen met een dropshot loodje. Al doende leert men en worden we met de jaren wijzer, en dit terwijl ik het al wist, kale mensen hebben immers de wijsheid. En die wijsheid moet je delen, daar wordt een ander ook wijzer van toch! Dat werpen met de dropshot hengel en plugjes laat ik voor wat het is, deze gebruik ik nu als bijhengel. Maar ook hier worden we weer wijzer van, namelijk twee lijnen die nu door de war raken. Nee dit is het niet voor mij, het werkt van geen kant. Dat komt ook omdat ik beide hengels aan dezelfde kant gebruik, dus niet meer doen. Dan alleen maar werpen met de jerkhark. Deze is nieuw, dat worden dus nieuwe kansen! Dat zal ze leren die snoeken, er moet er zeker één in de pan. en dat op de zondagochtend, of is het zaterdag? Ik weet het niet meer. Nee, het is toch zaterdag, dit klopt. Ik had uit voorzorg de boodschappen gisterenavond gehaald en ook de boodschappen. Want zondag moet er ook gevist worden en dat samen met Jos, die moet de boel weer een beetje onder controle krijgen voor Ierland. De uurtjes glijden voorbij. Geen aanbeet, niets. Plukken waterplanten, dat is wat ik vang. De spanning en de temperatuur beginnen te stijgen, geen snoek is weer eens een blankdag en deze wil ik nihil houden, ook weer zo'n missie. Dit lukt me tot nu toe aardig, dit staat tot nu toe op drie. Vorig jaar waren het er duidelijk meer. Wat wel weer tegenvalt is dat op de visdagen er weinig aantallen gevangen worden. Ik kom niet boven de vier of vijf stuks. Het scheelt dat ik er geen problemen mee heb, elke vis telt. Na ongeveer twee uur peddelen is het dan eindelijk zover. Een snoeiharde aanbeet op een meter of drie diep en fel rukt de snoek aan de lijn. De SD was inmiddels al lang vervangen door een Bulldawg. Mooi duikt de rakker tussen de flippers door onder de BB, en dat is mooie actie. Dit maak je aan de waterkant echt niet mee. En op het grote water zijn de snoeken lekker fel. Na een paar minuten komt de rakker wild springend boven het water uit, dit moet je gewoon zien om het te kunnen beleven. Dit gebeurt gewoon vlak voor je neus en op gelijke hoogte;  dit is visser tegen snoek. Na dit spelletje wordt het tijd om de snoek uit het water te halen en snel even het meetlint er langs te leggen, 75 cm niet gek. Ik ben al weer tevreden, en een tevreden mens telt voor twee!
Deze missie is voor mij alweer geslaagd en ik ga rustig flipperend retour auto, dit is nog ruim een uurtje flipperen. De plek wordt genaderd waar karpervisser nummer twee zit. Wat ik raar vind is dat ik verschillende karpers onder mij door zie zwemmen. En de karpervissers zitten meestal de andere kant op te vissen, dit heb ik al verschillende keren meegemaakt . Is dit een soort van tactiek of meer niet van te voren eens het water verkennen? Ik weet het niet, ik heb hier geen verstand van. Vorige keer had ik dit ook al opgemerkt, het zal er wel bij horen. Wat ik wel weet is dat die karpers hier volop langs de waterkant bivakkeren en groot zijn ze ook. Na een goed uur ben ik weer bij de auto. Plas één doe ik vandaag maar niet, ik moet eens de kleine flappers gaan gebruiken; die ik nu bij me heb zijn toch aan de lompe kant, dus misschien moet ik eens een paar andere kopen. Deze wegen ook nogal wat, en dit is voor lange tochten niet fijn. De spullen gaan de auto weer in en ik ga maar weer richting huis. Vanmiddag moet ik ook nog naar een 100-jarig bestaan van een lagere school in een dorpje dat Cabauw heet. Jos is daar ook aanwezig, dus een hengeltje met wat brood gaat ook mee. Zo hebben we weer een druk bezet weekend, en zondag wordt er dus ook weer gevist.
Zo dan is het nu dus weer zondag en op naar de kust, daar waar Jos zegt dat er snoek zit. De gezusters Kwebbel worden aan het werk gezet, want er moet een decor worden geschilderd voor de jaarlijkse school musical. Dit soort werk moet je aan vrouwen overlaten, het is net zo iets als de was doen in een wastobbe. En dat is vrouwenwerk; vissen is voor kerels en dat doen Jos en ik! Er moet tenslotte vis op tafel komen. Jos weet wel waar te beginnen; een toch wel mooi watertje, kraak helder veel waterlelies. Dat betekent ook veel karper en andere witvis soorten.
We beginnen maar. Ik loop ver vooruit, Jos peutert elke stekje goed uit. Hij begint al een echte kantvisser te worden ( nu nog de bellyboot). Nadat we hier een goede 45 minuten bezig zijn loop ik terug. Jos heeft de eerste aanbeet gehad. Ik had er echt wel meer in gezien, het zal het weer zijn dat meespeelt. Het is eigenlijk te warm, maar dat is niet erg op zo'n dag lekker vissen zonder stress. En daar doen we het voor.
We pakken nog een stukje grote vaart, daar komen we nog iemand tegen die net zijn boot klaar maakt en die weet ons te vertellen dat er snoek genoeg zit, alleen dat ze van de kant moeilijk in de pan zijn te krijgen. Dus we besluiten na een minuut of tien eens een ander stuk te zoeken. Dat is wel even wat rijden, maar dit maakt niet uit, alleen de vraag is of we er mogen vissen, ook dit zien we wel. Hier zie ik het wel gebeuren op deze stukken water. Een mooi maar moeilijk te bereiken stuk water een  hoge schuine kant is het doel. Deze hindernis weten we te overbruggen, maar na enkele worpen geven we het op; te veel waterplanten, dan naar het volgende deel. Dit stuk is beter en het ruikt er naar snoek. Zeer veel speldaas zwemt er heen en weer en daar hou ik van. Na twee worpen duikt er een snoek op de Buster. Hij of zij tikt hem net aan, maar na verschillende andere worpen gebeurt er niets meer. Jammer, het was toch een snoek van redelijk formaat. Dit gaat echt geen blankdag worden, dit mag en kan niet gebeuren! Dan een stuk verderop nog een volgertje, Jos ziet nog een snoek rustig over zijn aasje heen duiken, ook weer van redelijk formaat,  er zit actie in. Na nog een goede twintig minuten en het ruiken van snoek duikt er toch nog een rakker op de Buster en eindelijk kan er op deze warme zomerdag een snoekje van  58 cm in de pan. We gaan nog even naar een ander kustplaats om te kijken of daar nog wat te halen is, maar daar valt het tegen. Het is toch te warm vandaag, dat zit ons een beetje veel tegen. Ik doe verschillende worpen op een stukje met veel speld aas en weet gewoon dat er wat zit. Er is zat beweging in het water, er zwemt wat rond dat dit veroorzaakt. We gaan verder, maar geen vin  die er zin in heeft. Dan besluit ik samen met Jos toch nog even terug te gaan naar de plek van het speldaas en doe er toch nog wat worpen. Dan gaat de mobiel over; de vrouwen hebben hun klus geklaard en wij moet retour huis. Het is mooi geweest, ik doe toch nog enkele worpen, en dan klapt er weer een snoek over de Buster, dus toch snoek op deze plek. We laten het erbij, aansluitend gaan we nog even op kosten van |Jos lekker eten. Een gezellige afsluiting van de dag; lekkere spareribs voor mij, Jos eet kalfslever met uitjes en champignons, de vrouwen slibtongetjes. Jos de volgende ronde is bij ons!!!

Het was weer een gezellig dagje.

Op naar een volgend avontuur en dat is al weer geweest een blankdag veel te warm.
We laten de snoeken even rusten!