maandag 15 april 2013

Polder voorns!!!!

Het werd weer eens tijd om wat te gaan schrijven, en dat doen we dan maar.
Na een ruime week in de lappenmand te hebben gezeten moest het er toch maar weer van komen om de buitenlucht eens op te gaan zoeken.
Afgelopen zaterdag naar de Keukenhof geweest, Jos en Annemieke hadden de vrouw (Til) en mij dit als verjaardagscadeau aangeboden.
Zo gingen we zaterdag vroeg op pad en met zijn vieren richting Lisse waar de Keukenhof is.
Ondanks dat niet alle bollen in bloei stonden was het al met al een heel gezellig dagje uit.
Maar wat een drukte was het daar. Als je in de grote stad rondwandelt is het tegenwoordig net of dat je in het buitenland bent, zo was het daar ook zeker het geval. De frisse neus die ik daar weer heb op gedaan deed mij zeker goed; even flink de bacillen wegwerken die ik had opgedaan de afgelopen week.  De gezusters Kwebbel hadden weer genoeg om bij te kwebbelen, over het hoe en wat we gaan doen in ons weekje vakantie naar Engeland over twee weken.
Jos en ik lieten ze lekker begaan, zo konden wij alvast een beetje plannen welke streken we uit kunnen gaan halen als we aan de overkant van de zee zijn aangekomen.






Jos en ik waren  zeer alert. Bij elk stukje water werd er gekeken of er nog een snoek te vinden was, die moeten hier toch haast wel rond kunnen zwemmen. Want gevist wordt hier zeker en vast niet, en daarom is dit misschien een zeer goede stek om eens illegaal af te struinen in de toekomst. De Keukenhof schijnt toch maar enkele weken per jaar open te zijn. En dan kunnen wij hier rust gaan vissen zonder dat iemand ons in de gaten heeft. Misschien op een enkele vervelende BOA  met de naam Kees dan na.
Na het bezoek aan de Keukenhof  werden we nog getrakteerd op een etentje, daar weet Jos de restaurants wel voor te vinden. Als het maar lekker is en veel, of veel en lekker.
De zondag werd gebruikt om de vijver weer een beetje op orde te brengen, nieuwe UV lamp om het alg te bestrijden en een kilo of vier zout in het water voor schimmels en andere Koikarper bedreigende parasieten. De rest van de tuin is ook weer een beetje toonbaar gemaakt, zo zie je waar een bezoekje Keukenhof allemaal toe kan leiden. Vandaag ging ik een paar uurtjes vliegvissen aan de rand van de stad Utrecht. Dit is een stukje water waar ik elk jaar toch weer probeer om de eerste voorns te bemachtigen. Het is een stukje nieuw aangelegd water waar tegenwoordig ook een forellen visvijver is aangelegd. Wie weet ontsnapt er nog eens een keer één. De eerste worpen waren wel weer wat wennen, een paar keer haakte ik nog een paal en de wind deed ook nog een duit in het zakje door sommige worpen vlak tegen de waterkant te doen belanden. Na een half uurtje niets te hebben gevangen besloot ik maar eens een zijslootje te proberen waar ik kort te voren wat vissen weg zag springen. Waarschijnlijk opgejaagd door een snoek, want dit wegspringen gebeurde meerdere keren. Op die plek deed ik wat worpen en dat leverde gelijk de eerst voorns op.




Na een klein uurtje vond ik het welletjes; ik had er zo rond de tien gevangen, enkele nog verspeeld en dat allemaal op een goudkopje gevangen. Zo voor het begin een redelijk resultaat en qua formaat ook nog wel redelijk. Maar de jacht is geopend op iets groters, zo rond de 38 cm of meer moet de Missie gaan worden. Maar het zal een hele opgave zijn om dit formaat zien te vinden.
Dus de Missie is een ruisvoorn van een flink formaat in deze periode van het gesloten roofvisseizoen.


Op naar een volgend avontuur!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...