woensdag 17 april 2013

Vreemde vangst!!

Vanavond toch nog even de vliegenlat ter hand genomen.
Het moest eigenlijk zo zijn dat ik gelijk uit het werk om 15.30 uur naar huis zou rijden en de hengel op zou gaan halen.
Maar het liep weer eens niet zoals ik het had gepland. Ik moest vanmiddag een nieuwe collega inwerken en deze werkt tot 16.30 uur. Ik besloot om geen half werk af te leveren en hem bij te staan, dus bleef ik ook maar tot 16.30 uur. Dan nog een klein spoedklusje en dan wordt het alweer 16.45 uur en dan gelijk naar huis om even wat makkelijks van eten klaar te maken. Dan is het inmiddels alweer 19.00 uur voordat het eten opgegeten is en nog even een klein stukje Flog It kijken. Hierna nog even twijfelen of ik zou gaan vissen. Het is best wel een mooie lente avond dus besluit ik toch om de hengel op te pakken en er even op uit te gaan. Ik ga maar weer eens richting de stek van afgelopen maandag. De vangst daar was redelijk goed te noemen, en misschien zat er net die ruisvoorn van 40 cm of meer. Het eerste hoekje waar ik begon had ik maandag nog een soort nimf in de boom geworpen, maar er later nooit meer aan gedacht. Voordat ik met de eerste worpen begon was het een geplons en gespetter onder die bewuste boom en dat wekt mijn aandacht. De eerste worpen worden daarom onder de takken geplaatst . Wie weet haak ik daar dan die mooie dikke rooie rijer, het geplons en gespetter blijft maar doorgaan. Dit ga ik toch eens beter bekijken, de aandacht is gevestigd. Er hangt een stuk vislijn aan een tak en nu zie ik ook duidelijk dat onder aan dat stuk lijn in het water een vis hangt. Dan speur ik nog even verder, misschien zie ik de daar bij behorende dobber ook nog, maar die is niet te zien. En een lichtje brandt er ook nog niet bij mij. Ik probeer maar eens met de hengeltop de vislijn te haken. Dit is eigenlijk een riskante poging om je hengeltop te breken, maar een beetje visser weet wat hij doet. Even later haak ik met het topoog de lijn en kan deze binnen halen. Bij het uit het water hijsen van deze vis, een voorn, blijkt deze mijn eigen nimf in de bek te hebben. Raar maar waar, zou deze dan vanaf maandag hier aan gezeten hebben? Het zou zo kunnen, maar dat is een raadsel. Maar vreemd is deze vangst wel. In alle waarschijnlijkheid heeft die nimf dus net onder het wateroppervlak gehangen en was zo een goede prooi voor deze voorn.
Misschien maar eens meer lijntjes zo in het water hangen met een nimf !
Geluk bij een ongeluk is deze voorn van de dood gered en kon weer vrolijk verder zwemmen.
 We gaan weer door met werpen, maar dan op een ander stuk, want op voorgaande plek is de boel redelijk tot goed verontrust. Ik zou hier toch niet meer kunnen vangen. Enkele meters verder pak ik de eerste voorn. Hij is niet groot, maar de eerste is weer binnen. Kort hierna volgt nummer twee, ik moet toch aardig moeite doen, want door de rare lichtinval op het water is het moeilijk te registreren of ik beet heb. Dit doet mij besluiten om Strike Putty op de lijn te doen, dit is een kneedbare beetverklikker.
Zo is de beetregistratie beter te zien. Ik doe wat worpen onder een overhangende wilg en verspeel hier nog een goudkopje of twee. De ellende begint weer, het is moeilijk vliegjes aan de lijn knopen. Het is een vrij donkere achtergrond en daarom is het moeilijk om de lijn door het oogje van de haak te rijgen, maar het lukt. De overhangende wilg staat op een de hoek van een soort T-splitsing van het water. En een deel van dat stuk water loopt over in een stuk naar een boerenprutsloot. Dit zijn net die stukjes waar vaak een dikke ruizer kan liggen. Na de lijn stukje voor stukje binnen te hebben gehaald schiet deze er als een speer vandoor, dus besluit ik de haak goed te zetten. En met resultaat, even gaat de vis er als een speer vandoor, leuke sport geeft dit. Even later komt er een mooie dikke rooie rijer van 26 september op de kant en dit is dan  voor dit seizoen mijn record ruisvoorn!

Maar de missie is nog niet geslaagd, want de missie is nog steeds een ruisvoorn van 40 cm of meer.
Na tien minuten vang ik nog een ruisvoorn, maar deze is weer een stukje kleiner. Ik laat het hier voor deze avond verder bij zitten. Die 40 cm ruisvoorn moet nog maar even wachten, want het begint al aardig te schemeren.

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...