dinsdag 26 mei 2015

Een week de tijd!

Het moet nu toch een keer gebeuren!
Ergens moet er een karper van formaat op mij liggen te wachten.
Op het moment is het nog niet echt best!
En in een week moet dit toch wel mogelijk zijn.
koud terug van 5 dagen Engeland, moet er toch gevist worden.
En Engeland was mooi goed weer ook maar 1  x iets regen van visserij weinig gezien wel wat maar niets noemen waardig.
Maar dat maakt niet uit daar ging ik niet voor gewoon gezellig met zijn vieren rond kijken.
En er is genoeg te zien en met Jos als gids kom je niets te kort!





Maar genoeg er over, te veel foto,s moet ik dan gaan plaatsen.
Op moederdag eerst even nog samen met Jos, bij schoonmoeders in de aangrenzende vijver.
Jos weet hier al zeer snel een spiegel karper te strikken op de vaste stok (je).
Ik nog een brasempje op de karper hengel.
Maar ik Heb er moeite mee Jos als eerste een karper en dat op een vaste stok van 3 meter!
Na twee uur vissen, is het niet veel meer.
Ik krijg nog last van de zon ook, geen petje op en dan in de volle zo'n.
Ik ben er gewoon misselijk van.
Ik besluit even te gaan lopen en het even om.de hoek van de woningen in een zijslootje te proberen dat ook aan de vijver zit.
Daar zie ik iets van beweging op een afgeknapte  rietstengel!
De dobber wordt er vlak naast geparkeerd!
En bijna gelijk tijdig begint de dobber te bewegen en schiet dan weg.
met moeite kan ik de hengel sturen, en dan pats weg vis.
Die zien we niet zo vlot meer terug.
Dan nog maar een wop tegen de rietkant aan de overkant van het slootje!
Ook hier al snel beweging op de dobber, ook deze schiet ineens weg, dit keer is het raak en een leuk spiegel karpertje komt op de kant.
Ik ben er erg blij mee!
Even later weer een worp strak tegen de rietkant, en ook weer gaat er een karper snel mee aan de haal.
Dit keer een mooie schub karper zeker voor dit watertje.
Hier ben ik ook weet blij mee zeker na de miskleunen van de laatste tijd!





We komen op de maandag dit keer weer afgesproken met Rogier!
De Meijepolder, nou dat moet hem worden dan!
Rond 6.00 vertrek ik van huis, Rogier zou daar ter plaatse bij mij aansluiten.
Rogier app te later dat hij nog even Wat langer op zijn bed was gebleven.
Nou mijn hengel lag toen al in het water.
Na ongeveer 45.minuten was Rogier er dan ook.
En nog geen 5 minuten later mocht de eerste vis, een brasem voor mij op de kant Rogier stond met ongeloof te kijken.
Nou zijn dobber werd ook uitgegooid en ook bij hem goed vijf minuten vissen, ook een brasem.




En dan"Controle " nou geen probleem hoor.
We hebben de vis passen klaar!
Maar niets hoor, die gelden hier niet dit is van hengelsport vereniging Nieuwkoop!
Raar volgens de AUHV mag je in de Meijepolder vissen.
Nou we maken er verder geen probleem van.
De  controleur schrijft geen bon, en zo was het een kort verblijf Meijepolder.
Dan wat anders zoeken, maar waar we ook zaten geen karper, wel veel wind.
Dan de laatste stek geen karper,.
maar wel een mooie moeras scildpad en ook nog van formaat.
Verder 1 klein voorntje!
De dinsdag nu weer afgesproken met Jos, dit keer gaan we maar weer richting Almere!
Daar waar de karper zitten, alleen vangen dat is het probleem.
Maar we gaan ons best doen.



Maar ons best doen is niet genoeg, geen karper of iets gevangen die dag.
Het leek wel op één grote sex orgie, al die paaien de karpers die alle sex speeltje uit de kast haalde 30 karpers zeker.
Totaal geen zin,  in het lekkerste voer die op sex beluste vissen.
Maar zeker weer een hele ervaring rijker dit natuur geweld!
Wat me wel begint tegen te staan is die wind, elke keer als ik ga vissen op karper wind en niet zo,n klein beetje ook moedeloos wordt je er van.
Met karper vissen op de pen moet je die wind niet hebben, dat werkt niet.
Ga je op snoek waait het niet of nauwelijks, of het is de verkeerde wind.
Ga je op karper dan waai je uit je hemd.
Ik had er in ieder geval even genoeg van.
De dagen erna dan maar geen vis, ik ging maar eens in de tuin aan de slag!
En dat was hard nodig.
Maar waar begin je aan!







Wat een puinbakken zooitje was het, ik moest wat hulp troepen in troepen voor een dag!
Gelukkig was Rogier bereid een dagje te helpen.
Er moesten nog tegels worden gehaald, en puin worden afgevoerd.
Dat koste toch weer 4 dagen werk!
Dan even een dagje rust de zondag, de laatste vakantie dag, dus het werk wordt stil gelegd.
Er moet toch nog karper in de pan komen.
Dus nog 1 kans en samen met Rogier op naar Almere.
De paai zal nu toch voorbij zijn?
Ook die sex verslaafde karpers moeten toch een keer eten!
Nou de eerste uren helemaal niets we gaan weer richting huis!
En toch een stuk onderweg naar huis even bekijken.
Dit verscholen achter brandnetels, en andere prik planten!
Na even speuren alleen maar brasem, en daar hebben we geen zin in.
Rogier is al bij de auto, ik kijk nog even goed en zie toch nog 1 maar dan ook 1 karper!
Ik terug naar de auto even overleggen.
Nog even proberen of weggaan, we proberen het nog even.
Spaarzaam gooi ik enkele maïs korreltjes in het water.
Rogier een haak beaasd met pier, ik met een soort boilie brokje.
Rogier heeft in goed 5 minuten een pracht van een kroes karper!
En wat voor 1 om jaloers op te worden!
Ik wil.er ook 1 dus boilie er af hair er  af.
Pier er op, en het geheime wapen, zo vertel ik tegen Rogier!  Gelezen in een boek van Chris Yates een maïs korrel op de punt van de haak.
Dan zorgvuldig de plek kiezen, en plop in het  water.
Dan gaat het bijna net zo snel als bij Rogier.
Mooi is dat Hoe dan die dobber wegloopt het aanslaan.
Prachtig gewoon, het heeft wel wat.
Dan ook weer een kroes karper, ik durf het niet te zeggen tegen Rogier dat hij groter is.
Maar Rogier zegt het zelf, hier ging het ook niet om het gaat gewoon om de karper die ene die vakantie karper die ik wilde vangen.
Van mij mocht  hij kleiner zijn ook niet te veel hoor!
Nu schijnen kroes karpers net 55 cm te worden, en laten Rogier en ik er twee vangen die er qua maat niet ver af zitten.




Hierna verspeelt Rogier nog een mooie vis, en dan is het ook weer afgelopen.
Het struinen Door de brandnetels eist zijn tol.
Het thuis front roep, en gaan dan toch dik tevreden huiswaarts.
En op het menu staat een lekkere stamppot raapsteeltjes,
uit eigen tuin met een balletje gehakt.
Zo is het toch nog missie geslaagd, een mooie vakantie kroes karper.



Op naar een volgend avontuur en A JE TO !!!

zondag 26 april 2015

Het vordert niet!

Nou vandaag maar weer richting Almere en dat temidden van de bollenvelden daar.
Ja ook daar bollen, en mooi volop in bloei die tulpen.
Je hoeft er echt niet voor naar de bollen streek, midden in de flevopolder heb je ze ook.
Maar daar komen we niet voor, "KARPER" dat wil ik zien.
Toen ik thuis weg reed, begon de zon nog iets Door te komen.
Maar richting de polder regen, en de wind zet weer iets aan!
Wat een drama, denk je net met iets minder of bijna geen wind in de polder aan te komen!
Nee dan werken de weer goden weer eens niet mee.
Die wind die moet eens even op een laag pitje!
En ik wil nu toch eindelijk een beetje formaat karper gaan vangen.
Het is klein dit seizoen, ook al zijn er drie in de pan.
Twee weken geleden nog, heb ik er samen met Jos één gevangen.
En dat nog wel aan de vaste stok.
Jos had ook zo gelukkig kunnen zijn.
Mits hij een beetje had kunnen vissen!
Hij is dan wel meester, maar geen meester visser!
Maar wat twee weken geleden was, is nu niet.
Vandaag moet er dus een dikkerd aan de haak geslagen worden, het is er tijd voor, de energie die er al ingestopt is moet worden beloond!
Nou de stek is gevonden er worden een paar voerplekjes gemaakt.
Het is fris, en na het voerplekjes maken zijn mijn schoenen doorweekt door  het natte gras.
Hierna snel de hengel uit gooien.
Na een klein half uurtje en een paar kleine tikjes op de dobber, verkas ik te veel wind!
Op naar de volgende stek, weer voeren!
En de schoenen nog natter.
Je moet er wat voor over hebben, zullen we maar zeggen!
Na het uit werpen, al gelijke enkele tikjes op de dobber.
En dat gebeurt een paar keer, klein spul dus.
Dan maar weer uitwerpen, en dan schiet de dobber weg als een pijl uit de boog.
Aan slaan lukt niet goed, maar hij ging er zo hard van door dat dit wel snor zou moeten zitten.
Wat een geweld, en dan plop haak uit de bek weg mooie dikke karper, tenminste hij voelde goed zwaar aan.
Ik had het vermoeden dat dit was wat ik zocht!
Ik blijf een beetje scheldend achter met de hengel in de hand.
Het vordert echt niet, het wil niet echt lukken de laatste tijd.
Na deze losser pak ik een andere hoek, daar staat ook weer lekker veel wind op.
Dus releaxd naar je dobber, is er niet bij.
Het lijkt steeds net of de dobber onder getrokken wordt.
En dan als een flits weg dobber!
Aanslaan, maar de vis gaat er niet echt van Door.
Ik denk brasem, zo'n donker bruin vermoeden heb ik!
En bij het binnen scheppen"BRASEM"  hier rij ik dat hele stuk niet voor!
Maar ja vis is vis zullen we maar zeggen, en een brasem van 59 cm is leuk en hij is mooi van kleur!

We doen het er maar mee, in tussen heeft Rogier ook gebeld.
Hij wil ook nog effe een hengeltje werpen.
Dat doen we dan vlak bij huis!
Daar ben ik iets eerder, en kan mooi een eend met pijltjes op de foto zetten.

Na een goed kwartier is ook Rogier ter plaatsen.
Maar waar zijn we aan begonnen, het lijkt wel één grote speeltuin.
Wat een kabaal en mensen!
Even later nog een stel padvindertjes, het liefst noem ik ze anders maar dat doe ik maar niet op het blog!
Wat een schorem!
En een herrie dat ze maken het vis plezier is bijna weg.
Maar we zetten door, ook al is er geen beweging in de dobber te krijgen.
Ik werp nog eens flink in pats, weg dobber en de rest.
knats haak en lood in de boom dobber lis in het water.
Rogier kan de dobber nog scheppen met het schep net.
Vlug weer even een nieuwe haak, en lood op de lijn.
Dit uit Rogier zijn koffertje, mijn spullen liggen in de auto.
En ik had er geen zin meer in om ze te halen.
koud zit het spul weer aan de lijn, of de eerste aanbeten komen.
Een geluk haak, en lood zeker!
Dan even later eindelijk beet, en een karpertje van klein 40 cm kan geschept worden.
Hé,hé, eindelijk effe onthaken, maar op de foto wil het beestje(visje) niet.
Dan nog een kleine vooren.
En op de valreep voor Rogier ook nog een klein karpertje!
Het is weer tijd, de hoogste tijd voor weer een avondje gezelligheid ( Ruudie Karel).
Morgen weer een dag , maar voorlopig niet meer hier!
Wat een kabaal en onrust op deze plek.

Op naar een volgend avontuur en A JE TO!


maandag 30 maart 2015

Le Plan De Campagne!


LA bouche, abattoir, nee laat maar zitten!
De Franse taal dat ligt mij niet zo.
Ik kan er geen snars van, Frans kent mij niet en ik ken Frans niet.
Ik dacht even interessant te gaan doen, maar ik stop er mee.
Waar wel waarheid in zit Le Plan De Campagne!
Ja plan of plannen, vistripjes of het vissen op soorten vis of nieuwe missies!
Ja dat staat op de lijst.
Er staat weer genoeg op stapel!
Ik heb er nu al zin in, de deur van het roofvis seizoen 2014/2015valt bijna achter mij dicht.
De Karpers liggen te wachten, de voorens aan de vliegenlat.
Op kleine ( grote) voorens op made met Jos.
Zoals we er pas al ruim in de 60 stuks van hebben gevangen!



Nu is dit voor ons de voor de lol visserij, klein kort hengeltje, klein dobbertje gewoon effe voor de leut visserij.
Misschien toch een missie om eens op die manier voor grote vooren te gaan.
Ik had voor de lol wat bijvoer gebruikt, maar de vangsten waren ook iets forser zo nu en dan.
Zo blijft er ook weer de missie mooie ruisvooren op de vlieg.
Ja ik begin weer met missiën, gewoon omdat het moet.
Dikke Baars net zoals vorig seizoen op de dropshot met worm.
Snoekbaars.
Ja ik val in herhaling dat moet ik niet doen.
Zo staan er voor het roofvis seizoen 5 meter snoeken op het menu.
Die moet ik vangen, dat omdat ik het wil.
Karpers op de pen ook als het roofvis seizoen open is.
DIt omdat ik er zin in heb, en nee roofvissen is nog steeds de hoofd moot.
Alleen als het te warm is, ga ik geen snoeken meer pesten die het daarna te moeilijk hebben.
Of dat ik moet twijfelen of het kan ondanks de warmte!
Snoekbaars, daar moet ik dit seizoen toch echt achter aan!
Er op uit met de belly boat!
Toch wil ik een gaan kijken voor een kayak, dat zit nog steeds te broeden!
Even kijken of er ruimte voor is!
Eerst even afwachten,  wat de linker voorpoot doet.

Het nieuwe seizoen "START NU"!

Op naar nieuwe avonturen en A JE TO!

zaterdag 21 maart 2015

Korum?

Zo morgen weer eens een paar uurtjes met Jos op de witvisjes!
We zullen het maar op visjes houden.
Meestal zijn de voorens die we vangen, van dergelijk formaat dat je ze visjes kunt noemen. Zo af en toe een uitschieter dat het bijna een vis is!
Maar er moest nog wel een vergunning geregeld, worden voor dat water waar we gaan hengelen. Dus de verpachter gebeld, en zo kunnen we morgen aan de slag.
Daar naast moet je natuurlijk ook aas hebben, dus op naar Traditional hengelsport in Utrecht.
Effe een bakkie maaije haalu!
Dan kom je daar, en ik wilde er eigenlijk toch al heen, om te kijken voor een reel.
Laten ze die reel, die ik wil hebben net niet op de plank hebben liggen!
Niet getreurd ik had hem toch niet gekocht, ik wacht wel tot in het nieuwe seizoen.
Maar ik was ook al druk bezig met de zoek tocht, naar nog een karper penhengel!
Laten ze die nog net wel hebben.
Nu hoefde die niet al te duur te zijn.
Ik ga hem toch alleen voor de vlok te gebruiken.
Raar eigenlijk je gaat onderweg voor, eigenlijk een broek.
Onderweg moet je toch aas kopen, maar laat dan de broek maar zitten.
Die broek kan altijd nog, je geeft anders toch weer te veel uit op zo'n dag.
Nee de broek niet de penhengel wel.
Met een broek kun je toch niet vissen!
Dus verder met de pen, vlok hengel.
Nu hadden ze net wat liggen, wat voor mij binnen het budget lag, een Korum!
Nog nooit van gehoord, prijs 69, 95, mooie prijs!
Zo vaak gebruik ik hem niet, dan hoeft het niet duur te zijn.
Alleen gebruik voor met de vlok, zodat ik niet de pen, moet om bouwen naar de vlok.
Dus vandaar dat wilde ik even kwijt, ik kan nu met de pen op karper en met de vlok.
Ik zet hem niet op de foto, ik heb hem stiekem gekocht dus in de auto gelaten!
Gewoon twee weken op de brommer naar mijn werk, en ik heb hem weer terug verdiend!

KORUM?

Ik weet echt niet wat voor een merk maar we zullen het wel zien.

A JE TO!

woensdag 18 maart 2015

Pilot!

Ja Pilot!
Vandaag de eerste poging op karper met de pen.
De zon zou vandaag schijnen bij 17 graden.
Dus een ritje richting de polders bij Almere en omstreken, moet je er dan tegen aan gooien.
Nu ben je daar zo hup snelweg op en gaan!
Dat je zo op de plaats van bestemming ben is een feit.
Maar de zon en 17 graden, dat was ver te zoeken.
Niet getreurd, we doen een poging!
Na een kleine 20 minuten en een blikje hennepzaadjes verder!
Hengel weer in de auto.
Want het is frisjes.
Het is geen 17 graden, als het kwik de 10 graden haalt met een behoorlijk windje is het veel.
Dus gas op de plank richting huis
Vlakbij weet ik nog een bosmeertje.
dus even kijken of hier nog een karper,te pakken is.
Door het schaarse voer wat ik nog heb, kan ik iets bijvoeren.
Zo worden er enkele maïs korrels gebruikt!
Maar de plaatselijke jeugd gooit daar min of meer roet in het water.
Stenen en takken plonsen er in.
Dus met de rust is het hier gedaan!
Maar ik zoek hier een uithoek.
Om toch een poging te doen.
Begin je met een pilot dan moet er ook vis op de mat komen!
Ook hier de temperatuur niet zoals beloofd, maar ik zit uit de wind.

Er is her en der wel geborrel op het water te vinden, dus activiteit van karper.
Na een goed uurtje, begint ook hier voor mij de kou toe te slaan!
Ook het met regelmaat geplons van honden in het water.
De wandelaars houden echt geen rekening met een eenzame visser, die diep gebogen vecht tegen de wind en de kou en geen karper vangt!
Ik snap nog steeds niet dat Bouwdewijen de Groot, hier geen liedje over heeft gemaakt!
Ik werp de dobber nog even op een plekje, waar het behoorlijk borrelt, maar ook hier geen reactie.
Wat een mislukte Pilot!
Ik heb duidelijk de verkeerde dag uit gekozen.
Afgelopen maandag middag was ik ook vrij,
toen had ik moeten profiteren.
Het zonnetje was goed de wind was goed.
Maar ik moest natuurlijk toch nog een keer op snoek, die er niet was.
Nee het is mooi geweest, ik stap op en ga naar huis!
Gehaktballetjes draaien, het is tenslotte woensdag gehaktdag,
En aardappels en spinazie erbij en je hebt weer een maaltijd.
Daarna nog eens kijken of er op het internet,.een tweede penhengel te krijgen is.
Mooi te gebruiken als vlokhengel op karper!
Zo hoef je ook niet steeds je karper pen montage te veranderen.

Zo en dan nu op naar een volgend avontuur, en A JE TO.

donderdag 12 maart 2015

We stoppen er mee!

Ja jullie lezen het goed ik stop er mee!
Het heeft lang genoeg geduurt, een hele worsteling is er aan vooraf gegaan.
Achillespees blesures, knieblessure een heup die versleten aan mijn onderlichaam bungelt!
Het was ook een zeer zwaar seizoen moeilijk aan de rakkers te komen.
Ik heb er voor moeten ploeteren.
Ook in de woonwijken heb ik vaak in de honde stront gestaan, om  aan een paar vissen te komen.
Nee genoeg is genoeg, ik heb de reels al van de hengels geschroefd.
En bijna alles al uit de auto!
Het is niet anders, afgelopen woensdag, heb ik de laatste snoek te pakken gekregen.
Niet groot 61 cm.
Ik had er meer van willen maken, maar dat was niet haalbaar!
Terug kijken doe ik niet, misshien een kleine terugblik!
Alle mooie snoeken op een rij maar dan alleen van afgelopen seizoen.
We beginnen met de laatste die ik gevangen heb!
Ik hem/ of haar niet eens met statief op de plaat gezet zo jammer weer he!












Dit is een kleine greep van de 88 vissen van dit afgelopen seizoen.
Ik was het zat en vond het mooi zo ik wilde eerst nog doorgaan naar de 100 snoeken.
Maar dat koste mij te veel moeite.
Toen legde ik de grens op 90 snoeken, maar ook dat was mij te veel.
Gisteren woensdag heb ik het bijltje erbij neer gegooid 1 snoek een paar uur struinen.
En dat werd nummer 88!
Nee voor mij is het roofvis seizoen 2014/ 2015 gesloten.
Misschien nog een keertje op baars,. maar dat zal met de dropschot hengel zijn met pier vanuit de belly boat!
Nee het seizoen is gesloten!
Jullie dachten toch niet dat ik er helemaal mee wilde stoppen he!
Nee voor dit roofvis seizoen gooi ik het bijltje erbij neer.
Zeg maar een soort vervroegde rust pauze.
Ik wil wat eerder beginnen met de struinerij, pen vissen en met de vlok op karper, met de dropshot hengel met pier op grote baars vanuit de belly boat,.het vliegvissen op ruisvoorn!
Daar heb ik zin in, het lekker tussen het riet door gluren naar azende karpers of ruisvoorn.
Het zal aan het weer liggen denk ik, of door het herhaaldelijk kijken naar A Passion for Angling.
Of door het lezen van de boeken van Chris Yates,..!
Ik geef toch het mooie weer de schuld,  het verlangen naar het lekkere zonnetje.
Stiekum ben ik aan het kijken voor een extra pen hengel.
Dan hoef ik de penhengel met pen niet om te zetten naar penhengel met vlok.
Ook ga ik denk ik een nieuwe reel kopen.
De oude twee in de service, daarna in de verkoop.
Het voorjaar lonkt en de snoeken,.die nog op mij zaten de wachten krijgen rust.
Ik denk dat ze er blij mee zijn,  dat geplens met die ratellende buster in het water.
Ook heb ik eens tijd om goed te kijken naar nieuwe stekken, en die zal ik toch iets verder uit de buurt moeten gaan zoeken.
Hier om mij heen heb ik het onderhand wel gezien.
En dit aankomende weekend de penhengel klaar maken, dobbertje weer op de lijn de boel uitloden.
Andre karper stoel kopen, zodat ik lekker languit met de beentjes aan de waterkant kan zitten.
Dan eind april even twee weken vakantie, een klein weekje Engeland, en een weekje vissen op Karper!
En eens goed nadenken tijdens deze karper sessies,  nadenken over een viskayak.
Ja dat gesodemieter begint, weer die kayak zit mij nog steeds dwars.
Nee iets eerder stoppen met dat actieve struinen op snoek is even niet verkeerd, kan ook de poot weer wat rusten.

Dus voor nu A JE To en op naar een volgend avontuur!

Sssst niet verder vertelen, als ik het echt niet kan laten.
Ga ik misschien toch nog een keer snoeken voor 1 April!



Vissen,

Het is weer eens tijd om wat te schrijven, want dat is al weer even of bijna eeuwen geleden. nu is er ook niet echt gevist, fotograferen daa...