woensdag 11 mei 2022

Invasie der Knutten.

Eindelijk weer nieuws vanaf de waterkant. Gisteren voor de eerste keer dit jaar weer gaan vissen. Even met de broodvlok op ruisvoorn, er stond wel een stevig koud briesje. Dat bemoeilijkt wel de vangstregisttatie met de kleine varkenspendobber, maar ik ga het proberen. wel weer fijn even langs het water te zijn, ik loop er vaak aan te denken. Maar kon me er steeds moeilijk toe zetten, ik merk dat de vermoeidheid er na een dag werken er ook wel in zit. Dan is het ook lekker na het werk ook even lekker bij te komen, zal de leeftijd wel zijn. Maar vanavond dus lekker met de hengel langs de waterkant. Er was best wel wat activiteit, karpers! Ik dacht dat die nog een beetje in de paai zaten, maar hier niet of niet meer. Ik ben er duidelijk een beetje uit. Vlug prop ik een mooi broodvlokje op de haak. En een mooie worp doet de goed uitgelode stekelvarkenpen net aan de overkant van de vaart voor de rietkant belanden. Af en toe wat kleine tikjes op de dobber, dan weer een flinke vlaag wind. Dit bemoeilijkt toch het vissen hier vol in de wind. Zo verplaats ik elke keer een meter of vijf. Zoekend naar vis, dan zie weer slurpende karpers. Nog maar een worpje mooi tegen de kant. En reactie op de dobber, die beweegt of dat er weer een kleine sabbelaar aan de broodvlok zit te lurken. Maar dan ineens schiet de dobber weg, karper! Ik heb als hengel the Feather mee, die heb ik al weer een tijdje liggen en nog amper mee gevist. Maar nu een karper erop, wild gaat de karper er vandoor en met deze hengel heb ik weinig te vertellen. de karper duikt de in water liggende takken in, er volgt nog een kort gevecht van enkele minuten. En weg karper. Dat is het risco hier met al die obstakels, karper op de vlokhengel. Ik doe daarna nog wat pogingen voor een enkele vis. Maar te veel wind, helaas het was weer even om de smaak te pakken te krijgen. Nu heb ik ook verder niet stil gezeten hoor tijdens het niet vissen. Ik heb zeker ruim 100 dobbers gemaakt voor het karper, en vlok vissen van pauwepen en stekelvarkenpennen. Ook een tijdrovende bezigheid.
Ik had nog wat bamboe liggen en kwam op het idee, om dat project ook eens uit te voeren. Dobber kokers! Ooit al eens aan begonnen maar weer opzij gezet. Maar nu! Speciaal voor de varkenspennen en pauwepen. Ik denk dat ik daar na veel scheuren en wikkelen, behoorlijk in ben geslaagd. Kijk zo vis je niet, maar ben je er in je hoofd wel mee bezig. Éénmaal bezig is stoppen moeilijk met deze hobby binnen de hobby van vissen en alles wat erbij hoort. Maar ik ga verder naar dat avondje vissen van gisteren, ik heb er nog maar een avondje vissen aan geplakt. Zelfde plek zelfde water. Ik ben gek op dat stuk, elke keer een verrassing of helemaal niks. Weer met de broodvlok en de varkenspen en the Feather. Dit keer totaal geen wind. Wel veel pluis op het water van paardebloemen. Gisteren totaal schoon water, op het grootste deel.
Hier en daar kleine aanbeten, en ook van kleine zwarte vliegjes. Knutten, kleine zwarte K.T vliegjes! Zoveel dat ze gewoon in je muil vliegen. Zoveel dat je er last van krijgt. En zoveel dat je er luidkeels van begint te schelden, en voorbij gangers denken, die is gek. Maar ik vis door af en toe, heel vaak wild om me heen slaand. Het is af en toe zo erg, dat als ik een nieuw broodpluimpje probeer op de haak te monteren het hele tuig door de war vliegt. Resulterend in gemopper, en toch geniet ik. Het hoort erbij. Ik doe weer een mooie worp en die beland mooi tegen de rietkant. Na enige tijd en veel wild om me heen slaand, danst de dobber, dit keer een pauwepen op en neer. De varkenspen hiervoor is verspeeld. De op en neer dansende pen verdwijnt, ik sla aan. Ik kan niet zo snel intdekken wat het is, maar ineens de glimp vanaf een zeelt. Mooi zeelt, dit op the Feather. Toch vist deze hengel wel fijn wel wat zwieperig op de top. Verder niks mis mee fijne buiging ook met dit soort vissen. Ik krijg de zeelt snel onder controle, en land in het net. Zeelt roep ik uit! De eerst vis weer van het seizoen, en dan een mooie zeelt.
Nadat de zeelt weer netjes wegzwemt, ga ik weer verder met vissen. De ene na de andere aanbeet, elke keer raak. Zo erg en veel dat het bloed uit mijn armen spuit. K.T KNUTTEN HONDERDDUIZENDEN , DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN€@@@@!%&*%(##€@, De grootste verwensingen vliegen uit mijn mond naar deze vliegjes. Tot overmaat van ramp ook nog andere muggen en weet ik wat. Zo erg dat ik niet eens normaal iets aan de haak kan proppen. De invasie der Knutten, je zou bijna denken dat het Russen( betekent niet dat alle Russen slecht zijn) zijn, vieze ellendige dingen. Waar ze steken kunnen steken ze. Op verschillende plekken op mijn armen gutst het bloed er uit. Zwaar gewond vlucht ik tussen het riet weg, vluchtend naar de auto. Met honderdduizenden knutten achter me aan. Eenmaal thuis bekijk ik de schade verschillende rode bulten bloedplekjes. Tweedagen erna nog steeds jeuk. Wat een klote Knutten. Op naar een volgend avontuur en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...