maandag 8 mei 2017

Bier en Honing!


Honing en Bier, Bier en Honing!
Wat moeten we er allemaal mee, dan lees je dit en dan lees je dat.
De gekste heksen, of tovenaars middeltjes zie je voorbij komen.
De Catwaezels mengen hun hapje om aan de karpers te voeren.
En er staan steeds meer tovenaar's leerlingen op allemaal hebben ze een mengsel.
Aarbeien siroop met maïs, bosbessen vruchten vlaai met maïs alles, om maar een karper te vangen wordt er gevoerd.
Kaas met pindakaas besmeerde.
Straks voeren ze nog biefstuk met stroganofsaus.
Er kwamen zelfs al frikandellen voorbij in stukjes van 1,5 cm.
Moet niet gekker worden, straks nog speciaal ook met mayo ketchup en ui.
Het kan zomaar gebeuren, maar er kwam weer een voerplekje hapje voorbij zo pas geleden op Facebook!
Hennep, gekookt in bier en honig.
Nou honing dat kan, karpers houden van zoetigheid.
Maar dan nog gekookt in honing!
Je moet toch wel gek zijn om dat te gaan voeren.
Eigenlijk helemaal van de pot gerukt die karper vissers met de pen.
Waar beginnen ze aan, ik zie zelfs hele zakken met kippenvoer gevorderd worden.
Straks krijgen we nog karper drumsticks in de winkels, wie weet.
Nee ik hou het liever zo neutraal mogelijk!
Dus ik plukte maar een recept van face gewoon even ergens gewoon van de een of andere karper penvissers face book pagina.
Gewoon een normaal mengsel, hennep gekookt in bier en Honing.
Vrij normaal, een gewoon alledaags mengsel.
Gewoon lekker om bij te voeren, een karper wil toch ook wel eens wat anders.
En eigenlijk zijn karpers gek op bier!
In de middeleeuwen toen karpers gefokt werden door de monniken, gooiden ze liters bier in het water om karpers te kweken.
Honing smeerde ze later op de karper, toen ze opgediend werden als feestmaal!

Dus nee of Ja hennep gekookt in honing en bier, dat gaat het mengsel worden.
Straks meer hier over.

Ik moest dus nog twee molens op laten spoelen met draad, bij de hengelsport zaak.
En dacht neem gelijk een zak hennep mee, geen blikjes maar gedroogd de blikjes zijn handig, maar ze zijn dubbel zo duur
geworden geloof ik.
De verkoper waar ik altijd wel een praatje mee maak" Ronny" begon gelijk heb je dat gelezen, ze verzinnen steeds weer wat nieuws!
Hennep gekookt in bier en Honing.
Ik zeg ja het moet toch echt niet gekker worden.
Er worden steeds gekkere middeltjes verzonnen.
Nu krijg ik plots klapstuk een idee, maar dat vertel ik nog maar even niet.
Maar er worden dus steeds gekker middeltjes verzonnen, ging het gesprek verder bla, bla, bla.
Hup... maar,  de hengel sport zaak weer gehad, en naar huis.
De hennep in de pan, dit was op woensdag, en deze lekker laten weken tot donderdag avond.
Daarna werd het tijd om de vlam onder de pan te doen, door het weken waren de zaadjes al mooi aan het kiemen gegaan.
Dus  tijdens het kook proces kwam dus eigenlijk het idee om toch maar zo'n karper tovenaars recept te gebruiken, en hup flesje Heineken er in, en hup een paar flinke klodders honing.
Dit een uur on the boil! (Of te wel aan de kook.)
En tussentijds genieten van de hennep geur!
Vervolgens kon dit daarna weer een nachtje staan, tot vrijdag avond want dan pas had ik het nodig.
Vrijdag avond zou ik nog even met Jan gaan vissen, of het nu op karper of brasem is, dat zien we pas al we wat hebben gevangen.
Want dat gedoe van ik ga met de pen op karper, en het blijkt naderhand te zijn  dat je brasem hebt gevangen, dan klopt er toch iets niet!
Dan ben je toch niet met de pen op karper geweest, of zie ik dat nu verkeerd.
Maar het plan vrijdag avond met de pen op, we zien wel!

Jan kwam aan met allerlei montages rigs, en rags en voerkorfjes.
Ik gewoon met de pen hengel.
Jan met zijn montage's kan wel verder werpen en het spul ligt strak op de bodem, ik een meter of 4 uit de kant met de pen, en een handje tovenaars mengsel Bier honing en hennep erbij.
Zo na een uurtje wachten komt dan de verlossende aanbeet, want de moed zakte al aardig in de schoenen.
De aanbeet werd verzilverd door mij een mooie brasem op een maïs, made combinatie.

Na nog een half uur de verlosser voor Jan,
ook een brasem.

En het werd tijd ook, hij had bij geen vangsten vanavond zijn hengels in het water gedeponeerd!
We gingen door tot het donker en ik echt moest turen om de  pen nog te zien.
Bij het binnen halen blijk ik toch nog een aanbeet te hebben, en voel gelijk dat het karper is maar verspeeld hem.
Helaas maar het is niet anders.
Zaterdag ochtend zou het mooi weer worden, dus misschien een idee om eens vroeg uit de veren te kruipen.
En dat lukte wonderwel ook nog, en zo stond ik iets voor de klok van 7 aan het water.
Nu pak ik even de andere zijde van  de brug, en stek van vorige week zondag.
Even proberen en dit stuk ligt uit de wind.
Nu maar eens kijken, of het bier en Honing mengsel hier zijn werk gaat doen.
Ik prik even 2 maïs korrels met 3 made op een hair, in werpen net onder de kant en twee handjes van het tovenaars mengsel, of brouwsel!
Nog geen 5 minuten en de eerste weg trekker is een feit.
Maar ik denk of kleine vis, of gewoon de hair uit de bek getrokken.
Dit zelfde gebeurd nog een keer, dan de 3 x eindelijk een brasem.



Dit gaat best wel snel achter elkaar, één nadeel de wind, het waait als een gek niet fijn ik hou niet van veel wind.
Ik hou wel van veel wind, maar niet tijdens het vissen met de pen op karper!
Ik zie zo af en toe nog een ijsvogel heen en weer vliegen, het is best een fijne stek om te bevissen.
Gewoon lekker vol in de natuur.

Dan schiet de dobber weer weg,  en echt als een speer.
Karper je voelt het gelijk, hij neemt zo weer een meter of 15 lijn.
Mooi spel zo.
Dan komt de karper weer terug, en ineens knap"haak breuk"!
Ja ik maak het weer mee, dit was voor mijn een record karper geweest, nou denk ik dat elke keer, maar meestal klopt dat gevoel.
ik verruil deze stek voor die van vorige week zondag.
Maar de activiteit neemt af, ik ga weer richting huis.
Dan in de middag zit Jan nog wat te appen, hij is om hij gaat ook penvissen en is in de middag aan het water te vinden.
Hij heeft succes 2 brasems op de kant, ik schuif in de avond de aan.
Maar het is niet best weinig activiteit, te veel wind voor mijn gevoel.
Je kunt ook niet alles hebben, het bier honing mengsel werkt niet, wie heeft er aan de tover formule gezeten.
Of wil de vis vanavond niet, laten we het maar op het laatste houden.
Het loopt weer tegen schemer, Jan komt nog even bij mij kijken.
ik wilde eerst zondag ochtend nog gaan, maar nu niet vertel ik Jan.
Te veel wind geen activiteit, en nu tijd om de boel weer op te breken.
Maar dan de dobber gaat als een speedboot door het water.
Aan slaan is niet nodig, het is karper dat voel je gelijk.
Als een speer neemt deze vis weer lijn.
En het gaat weer door mijn hoofd, als de lijn of haak maar niet breekt of wat dan ook.

Maar het lukt om de karper onder controle te krijgen, en geluk dat er hulp bij is om de karper te scheppen.
Dit red je bijna niet alleen, zo'n karper!
Maar dit is wel weer voor mij een nieuwe record vis.
Een spiegel karper, wel een hap van zijn staart af.



Dus deze heeft het nodige al mee gemaakt.
Ik ben er weer blij mee maar moet het even laten bezinken, zulke karpers vang je ook niet elke week, nu dan een keer wel!
Hierna dan toch de boel echt opbreken, het is mooi geweest naar huis, en op tijd naar bed.

Dan de zondag de wekker om.5.45 gezet, maar ik laat hem toch nog 2 x gaan, voordat ik mijn bed uit kan komen.
Even onder de douche, even wakker worden.
Daarna het tover mengsel weer mee, banaantje colaatje en gaan.
ik ga eerst maar even rechts van de brug zitten.
Daar duurt het niet lang, en de eerste brasem is op de kant.
Ik ga naar een half uur toch weer naar de andere kant van de brug.
Daar volop activiteit, brasem twee komt in het net.
Dan schiet de dobber verschillende keren weg.
Maar geen vis, dan brasem drie in het net.
Ook dit is weer een record voor mij, nog nooit heb ik drie brasems achter elkaar gevangen.




Daarna zijn de vissen me een beetje aan het treiteren, maar het Bier en Honing  Hennep mengsel werkt.
Ik ga maar weer richting huis het is mooi geweest, de activiteit neemt echt af na 9.00 uur.
Dan de maandag vandaag dus, ik besluit toch even te gaan vissen.
Ik neem even een andere afslag, ik besluit het water af te rijden waar we de laatste tijd vissen.
En zier na een paar honderd meter waar het uit komt de kromme Rijn.
Maar het is een leuk stuk met wat nieuwe stekjes.
Eigenlijk oude stekjes die ik van vroeger wel ken, maar waar ik nooit heb gevist.
Er is volop activiteit, volop vis aan het oppervlak.
Ik besluit richting Bunnik te rijden, krentenbrood halen, ik ga vlok vissen.
Het kan, daar goed dikke, kolken op het water.
Nou broodje gescoord, ik zie een oude bekende bij zijn auto staan, een klein manneke behoorlijk schraal.
Het is onze Mickey Mouse liefhebber Wibi.
Hij doet wat opvallend en wil vast gezien worden, maar niemand heeft hen in de gaten.
Of wel want ik zie hem ook, en kijk dan verder ook niet.
Maar het is toch een beetje de gastheer van het landgoed waar ik wel eens vis.
Nu heeft hij daar verder niets, te vertelen.
Maar hij woont er nou eenmaal, tenminste als dat nog zo is.
Verder besteed ik er geen aandacht aan, en ga weer terug naar de nieuw ontdekte oude stekjes.
Maar wat een wind nu, 20 minuten geleden perfect weer.
Weinig wind, volop zon dus vlok vis weer.
Maar nee hoor het weer is compleet omgedraaid.
Dus dan maar weer naar de andere stek en daar zitten.
Ik heb Rogier nog een app gestuurd, hij komt ook nog even buurten, rond 14.00.
Het lijkt net of de wind steeds maar toe neemt, wat een wind.
Rogier is er nu ook, ik zat links van de brugemeente maar we besluiten het hek over te gaan rechts.
De zon is er gelukkig weer volop, en we zitten daar uit de wind.
Rogier heeft al snel beet, het is zijn eerste. vis weer sinds lange tijd.

Maar goed ook, anders dan geeft hij het misschien al vroeg op in het seizoen.
Daarna is het niks meer, de sluis wordt even open gezet door het waterschap en de dobbers verliezen hun grip op de bodem.
Maar er komt ook een vracht vuil aanzetten takken wier noem maar op.
Dus inpakken en wegwezen.
Jan heeft vandaag nog een penhengel van me over genomen.
Ben blij dat hij weg is, waardeloze hengel.
Maar dat weet hij verder toch niet, dus dat merkt hij wel als hij er mee gaat vissen.
Ije heb er mooi weer 1 minder in het rek.



Op naar een volgend avontuur en A JE TO!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...