maandag 11 januari 2016

Ultralight of light!

Nu ben ik er niet zo goed in in ultra light of light fishing.
Niet in het vissen op zich maar de benaming.
Vroeger viste ik volgens mij light.
Ultra light niet, dat weet ik zeker maar light zeker wel.
Een kort hengeltje 2 tot 10 gram light molentje er op de Garcia mitchell 908.

Lighter kon ik toen niet krijgen, bij Schuurman de Molen in Zeist.
Nylon lijn 12.00, en ondex spinners met de rode pluimpjes op de haak enkele haak toe.
Naderhand met dreg.
Wat anders kon ik niet krijgen, of ik keek niet verder dan mijn neus lang was dat kan ook.
Er zouden toen echt wel andere kunstaas jes zijn geweest en ook andere merken spinners.
Maar daar zal toen bij mij de beurs niet naar zijn geweest.
We praten over 1976, het eerst verdiende geld.
Hengeltje 128 gulden, Engelse maakelij.
En molentje 30 gulden daar in de buurt.
Dat was al wat anders dan de Hema spin hengel, of zweep die ik al jaren had, met het norris molentje erop als het een norris molentje was.
Volgens mij wel, en een soort nylon draad.
Toen met die eerste centen was dit toch een behoorlijke ingreep in mijn schamele maand salaris.
Maar nu kon ik echt oppad.
De Hema hengel ging volgens mij bij het grof vuil, tenminste dat denk ik.
Ik heb hem nooit meer gezien.
Misschien was hij voor die tijd al weg, of gebruikt als nep antenne op mijn fiets.
Echt veel snoek ving ik toen nog niet wel veel baars (jes).
Naderhand kwamen de snoek ( jes)
Groot ook niet, en ook vaak werd er wat verspeelt draad breuk, of  te grote snoek voor nylon draad wat niet goed geknoopt zat.
Of misschien half vergaan, wie zal het zeggen.
Alles werd met dit light hengeltje gedaan van paling tot brasem, van baars tot snoek en later snoekbaars.
En ook nog wel veel snoek en snoekbaars toen het hengeltje inmiddels al behoorlijk aan zijn pensioen leeftijd was.
Maar verstand van lijn en onderlijn, man nog nooit van gehoord onderlijn.
Vandaar de draad breuk op snoek.
Voorlichting was er toch amper, gewoon  een lus en hup spinner er aan.
Dit heb ik lang vol gehouden op deze manier.
Tja en vandaar de tegenvallende vangsten.
Maar baars wel die kwamen nog wel in de pan.
En dit keer toen ook echt in de pan.
Dat was gewoon, je was toch wel gek als je een mooie baars van wel 25 cm weg liet zwemmen.
Ben je nu helemaal bedonderd om ze terug te gooien.
Man ik kreeg op mijn kop van mijn oma als ze het hoorde.
Snoek ging ook gewoon mee.
En werd lekker in de boter gebakken.
Maar ik zelf at ze niet baarsjes wel.
Nee dat hengeltje mis ik nog steeds, de pen van het verbindings deel brak.
En heb er toen een ijzeren pennetje in gedaan.
En ik moet eerlijk zeggen, het werkte niet.
Weg actie weg hengel hup in de kast er mee.
Een teflon pen er in laten maken was te duur.
Maar waar dat stuk hengel gerij gebleven is, Joost mag het weten.
Ik heb het hem nog wel eens gevraagd, hè Joost waar is mijn hengel.
Maar geen antwoord.
Flauwe gast die Joost.
Het molentje heb ik nog de 908.
Nu is daar wel een tandwiel overbrenging van kapot maar weg gaat ie niet, never nooit.
Daarna zijn er hengels die komen en gaan,
de reguliere goedkope merken.
Wat heb ik er nou voor een verstand van.
Een stilstar spin 180 cm lang, en potverdorie bedenk ik me nu, die heb ik nog.
Daar heb ik wilde snoeken mee gevangen met spinner en baars en paling en snoekbaars.
Nu heb ik zoveel hengels, dat ik er pas maar een stel verkocht heb.
Drie in totaal, twee staan er nog te koop.
En twee uit de verkoop, wat een gezeur met 1 van de twee bij de verkoop.
Wat een zeikerds heb je erbij, tegenwoordig voor een briefkaart graag op de eerste rang.
Oudere vissers kennen die uitspraak wel.
De jongeren denk ik niet, ze willen alles voor niets.
En dan zeiken, het gezeik is niet van de lucht.
Maar wat heet dit met Ultra light of light te maken.
Nou ik heb dus zoals je in een vorig verhaal hebt kunnen lezen een Mitchell mag pro gekocht 2 tot 7 gram.
En vorige week een paar spinners 54 in totaal.


Een koopje mag ik wel zeggen, laat ik het zo zeggen je kunt ze er zelf niet voor maken.
Merk mepps wel bekend.
Wel met zwart spinner blad, daarom zo goedkoop denk ik.
Maar spinner zwart of niet ik discrimineer hier niet in.
Maat 1 tot 4 maat 4 net iets zwaarder als de 7 grams hengel kan hebben.
Maar een beetje overbelasten van een hengel moet kunnen in mijn ogen.
Dit gaan we nog wel testen.
Maar alles duurt mij nu weer te lang natuurlijk.
Een molen voor het hengeltje was eerder onderweg dan de hengel.
De Abu Revo sx 10, maar helaas van wege een langere levertijd nog niet binnen.
Tja Age kan daar natuurlijk niet op wachten, dus kocht  hij eerst nog wat onderlijntjes.
Ja kocht zelf maken kan ik,  maar"NU EVEN NIET"
Nu had ik nog wel een zeer mooi PENN extreem FD 1030 molentje.

Ooit gekocht na het overlijden van de mitchell 908.
Deze eigenlijk nog iets te groot.
En daarom denk ik de revo sx ook.
Dus vandaag de stoute schoenen maar gepast en aangetrokken.
En toch nog een iets meer lighter, molentje gekocht!
Eigenlijk wilde ik dit vorige week al doen, of was het die week daar voor.
Ik ben eruit, het was die week daar voor.
Gelukkig heb ik dat toen niet gedaan, want dan was het een Ultra light geweest denk ik.
Nu was dat molentje wat ik nu heb gekocht in mijn ogen, light en niet Ultra light.
Ook gelukkig nog weer 20.00 euro op 5 euro cent na nog goedkoper ook ( aanbieding ).
Dus dat scheelde weer wat, zo kon ik mooi weer lijn op laten spoelen .
En heel belangrijk nog een Buster erbij kopen.
Was wel alles bij elkaar weer een paar eurootjes duurder.
Maar dan heb je weer wat, en wat is een!
D.A.M Quick molentje de Camero 610 FD.
Duitse degelijkheid hoop ik.
En waar koop je tegenwoorden nou een Camero onder de molens, nergens toch!
En die naam Quick, ben er al jaar en dag gek op.
Mijn eerste voetbal schoenen waren vroeger ook van het merk Quick, maar dan niet van D.A.M.
En ze liepen als een speer zwart met blauwe zool.
En die waren nog van mijn broer geweest, geloof ik!



We zullen het zien met een 13.00 power pro lijn er op gespoeld.
Dan zij  er weer mensen "Tjonge, Jonge, Jonge" wat zwaar.
Maar ik verspeel niet graag vis.
Dus is het allemaal nog wel Light of niet?
Joost zal het weten, zo diep duik ik niet in de materie.
Dus binnen kort weer een vervolg op dit verhaal, met baars of snoek aan de spinners.

Dus voor nu op naar een volgend avontuur en A JE TO.

P.S
De eerste snoek van 2016 is nog niet binnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...