dinsdag 17 februari 2015

Zondag morgen snoek deel II!


Zondag morgen snoek deel twee II.
Net of ik er makkelijk vanaf wil komen met deze tekst nou zo is het toch echt niet.
Ik heb er echt heel lang niet over na hoeven denken!
Of toch wel, nee eigenlijk niet floept er zo uit.
Maar over deze zondag morgen sessie, is wel veel over nagedacht!
En zo is het echt.
Het kan maar zo 30 keer heen en weer appen zijn geweest met Rogier, voor af gaand aan deze sessie!
Daarna de voorbereiding, dat er moesten een hoop dingen geregeld worden.
Een dood aas sessie kost tijd en moet ook de stek moet goed worden uit gekozen.
Al lag deze voor de hand bij mij.
De stek wordt het zelfde als die van woensdag!
Waarom,  nou omdat ik zeker weet dat er meer dikke rakkers moeten zitten.
En omdat ik deze 104 toch ook in de pan wil hebben.
En ik het gewoon een goede stek vind, een stek met verassingen.
Vanuit deze stek kunnen we gewoon nog twee kanten op!
Zowel links als rechts.
Nou de voorbereidingen werden getroffen, de tijd 7.00 op.de plaats der bestemming.
Ik wil er ook toch een behoorlijke sessie van maken, niet één van twee uurtjes vissen of zo.
Dus kelly mag mee, mijn kelly!
We zullen het vuurtje weer eens flink opporren voor kelly!
Ook heb ik nog een zak erwten soep in de vriezer, ook die gaat mee wel eerste even ontdooien en op warmen en in de thermosfles.
Dat en nog wat bolletjes, wordt mijn proviand voor de zondag  " o ja" theezakjes en een fles water.
Dan nog mijn warmte broek, er is lichte vorst voorspeld!
Maar eerst nog slapen, het is nog maar zaterdag.
De nacht is onrustig sessies met hoge verwachtingen veroorzaken dit.
Maar de wekker gaat inmiddels 5.40 val ik uit bed snel aan kleden.
Eten klaar maken 4 bolletjes eiresalade!
Erwten soep in de pan.
V.oor de rest spullen de auto in "O jee O ja" ik vergeet bijna de sardines mee te nemen!
De voorpret is bijna net zo spannend als de hele sessie!
Dat nadenken of je niets vergeet, maar alles is compleet.
Oppad binnen een poep en een scheet ben ik waar ik moet zijn goed 20 minuten!
Ik app Rogier nog even of ie wakker is, en dit appje wordt snel beantwoord hij is onderweg.
Als ik alles heb uitgeladen, nog een app voor de straatnaam voor Rogier!
Ik maak vlug mijn hengels klaar en werp ze uit.
Ga vast zitten het is nog donker, maar voor de eerst volgende sessie, wil Ik toch nog net een uurtje eerder gaan zitten.
De eerste honden bezitters komen al langs gelopen, en dat wil ik voor zijn.
Inmiddels is Rogier, ook aan komen rijden.
Zo de eerste hengel van Rogier is ook klaar!
Nee de volgende keer een uurtje eerder!
Dan heb je wat meer tijd, om te genieten van het licht worden.
Het gaat snel voor dat je het weet is het licht.
Wat wel is dat er wel wat licht moet zijn, met moeite kun je de dobbers zien.
Maar met een beetje goed kijken lukt het.
De vroege ochtend is toch de beste tijd voor dood aas sessies!
Dat is wat ik er de laatste tijd wel van geleerd heb.
Maar wie ben ik om dat te bepalen!
Wat ook mooi is in die vroege uurtjes, is dat alles tot leven komt in en om het water.
Dan het op komen van de zon, prachtig toch.
En dat er dan nog mensen zijn die van ons vissers niets begrijpen tja, ik begrijp het niet!
Wat is er nu mooier dan alle vogels horen die wakker worden water vogels die over het water roetsen, de mist flarden over het water zien.
Nee ik begrijp de niet visser niet!
Maar in ieder geval, ik denk dat ik goed en wel 15 tot zo minuten het aas te water heb gelaten.
Of ik zie beweging op de rechter hengel, het lijkt wel weer een record van snelste aanbeet tot nu toe.
En wat gek is van de twee hengels die ik uitwerp.
Is het altijd dezelfde hengel waar ik aanbeten op heb rara hoe kan dit.
ze zijn het zelfde beaasd!
Rogier gelooft er niet in, ik wel het is toch vreemd!
Maar wat ook weer is, dat Rogier een seizoen niets ving amper een aanbeet.
Maar nu eindelijk de gang krijgt, allemasl raadsels.
In tussen ben ik al aan het aftellen,. dan is het tijd om aan te slaan!
Met kracht gaat de hengeltop de lucht in en hangen die rakkert.
De rakkert neemt nog een paar runs maar kan hierna op de kant komen.
Snel even meten ik ben zeer benieuwd wat het wordt,.. 89 cm geen meter maar een mooie dikke dame!



Ik ben er weer blij mee een vroege zondag morgen snoek.
Het wordt tijd voor een bakkie thee!
Ik ben er nauwelijks mee bezig of Rogier heeft ook zijn eerste aanbeet.
Maar het toont wat flauwtjes, en dit blijkt na lang wachten en 3× 10 aftellen slaat Rogier de Sardien tijdens het aan slaan uit de snoeken bek.
Of het een kleine of grote rakkert was, wie zal het zeggen.
Ik begin nu maar weer aan de thee kelly wordt met vicht gevuld en het vuurtje eronder opgewekt!
Dikke stoompluimen komen eruit als Rogier weer een aanbeet heeft.
 Geen ferme dril maar toch sport genoeg.
Ook deze rakkert komt op de kant meten foto en het water in 88 cm!

Hierna is het dan eindelijk tijd voor een bakkie thee, 1 kom kan eruit de kelly geschonken worden.
De rest is blijkbaar in de tussen tijd verdamt.
Dus nogmaals wordt kelly opgestookt, het vuur er onder!
Dan nog effe een broodje eten het is al weer goed licht.
De nodige honden bezitters zijn al weer langs gekomen.
Wat een drukkte van belang.
Rogier en ik besluiten iets door te gaan schuiven,.en dit doen we drie keer.
Inmiddels zijn we ook weer enkele uurtjes verder.
En we zijn aangekomen bij een dubbele brug.
Ik vertel Rogier, dat ik hier nog wel eens een keer een behoorlijke aanbeet heb gehad op kunstaas.
Maar het is altijd afwachten het geluk moet je ook mee zitten.
Vier hengels op een T splitsing en naast een dubbele brug, dat moet toch winst gevend zijn.
We zullen het zien de tijd verstrijkt, ik weet zeker dat er wat moet zitten.
Dan maar effe plassen!
Dan mijn jas uit het is nog warmook zo in het zonnetje.
Rogier staat al Rondkijkend tegen mij te kletsen.
Waar over ik zou het niet meer weten, wat ik wel weet op dat moment!
Dat er een rare beweging in zijn dobber zit, ik moet goed kijken om het te zien.
Rogier kletst door, en heeft noets in de gaten!
Dan zie ik de dobber er vandoor schieten"ROGIER JE HEBT BEET ROEP IK UIT"!
Rogier kijkt verschrikt op "ROGIER JE HENGEL" Rogier snelt naar zijn hengel.
En kan hem nog ter nauwernood grijpen, en gelijk aanslaan.
Dat krijg je nou als je effe niet oplet!
Bij deze visserij moet je echt allert zijn, concentratie is geboden.
De rakkert blijft diep, dit kan wel weer een meter worden.
Hulp is geboden, ik help hem de snoek landen.
De dreggen zitten diep,  nu nog uiterste concentratie om te onthaken.
Het lukt maar net de dreggen moeten er aan geloven.
De rakkert worft snel gemeten en op de plaat gezergezet 101 cm voor Rogier.
Twee meter snoeken in nog geen week mooi hoor!



Brutte vis weer voor die knakkert!
Dit gaat een lange dag worden, er moet toch meer te halen zijn zou je zeggen!
Maar schijn bedriegt, tot 17.00 vertoeven we aan het water.
Maar het blijft bij deze 3 mooie rakkers op deze vroege zondag die zo laat tot een einde komt.
Het is mooi geweest moeders de vrouw appt nog even of ik niet meer thuis wil komen of zo!
Het is echt tijd om naar huis te gaan klaar.



Op naar een volgend avontuur en"A JE TO"!


O ja de erwten soep hebben we opgegeten, maar was niet warm gebleven in de thermosfles.
Deze ligt met de vuile vaat nog in de auto!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...