vrijdag 8 februari 2013

Sneeuw en hagelbuien!!!

Vandaag zoals gewoonlijk om de week de vrijafdag. De planning was eigenlijk om met Mike the Pike te gaan vissen, maar die gaat op donderdagavond stappen en dan is het voor hem de vrijdag katerdag. Dus ging ik maar alleen naar de waterkant met de hengel en andere toebehoren.
De  eerste stek die ik bezocht was de plek waar ik vorige week een snoek van 97 cm heb gevangen. Er lag nog een stuk water wat we toen niet bezocht hadden, ik moest even poolshoogte nemen of in dit andere deel ook nog wat te halen viel. Dit viel zwaar tegen en nadat ik daar een goed uur had gestruind verliet ik deze stek met 1 losser op de spro swimbait. De volgende stek wordt bezocht en hier is het slecht,  de enige actie die ik zie is een jagende snoek. Ik besluit hier de woonwijk onveilig te gaan maken! Maar ook hier is het het eerste uur weer niets. Het wordt tijd om een sneetje brood naar binnen te werken en er valt ook een flinke sneeuwbui. Hierna ga ik maar weer aan de overkant van de auto beginnen. Na de eerste worp heb ik gelijk weer een losser, worp twee doet de snoek nog één keer reageren, maar daarna niets meer. Dan maar eens proberen op een stuk waar ik enkele weken geleden een losser had, en eens kijken of deze rakker hier nog rond spookt. Na een worp of drie duikt deze rakker boven op de Buster, maar lost. Nog maar een poging, misschien heeft dit rakkertje trek. Deze poging valt in goede aarde en vol duikt de snoek op de Buster en hij kan in de pan: 70 cm.
Het werd wel tijd ik, stond al op het punt huiswaarts te keren en een flinke pan hachee te maken (dit gaat nu niet door). We gaan maar eens kijken of die eerder jagende snoek nu trek heeft in een Buster!
Na een worp of vier duikt ook deze op de Buster en hierna kan hij in de pan: 78 cm. Een vriendelijke voorbijganger maakt een foto voor zichzelf en voor mij.
Deze is enkele weken ook al gevangen. Toen verkeerde hij in slechte staat, de rakker leek toen meer op een paling, maar heeft zich goed hersteld.
Het wordt tijd om te verkassen. Op de volgende stek ga ik maar even hot spot vissen, echt geweldig is het nog niet en dit na toch een uur of 3 vissen. Er mogen er echt nog wel een paar bij.
Op de hot spot stek valt het vies tegen en deze verlaat ik met enkel een losser die toch goed 70 cm was. Flinke sneeuw- en hagelbuien trekken over, het weer is behoorlijk guur geworden. Ik besluit richting huis te gaan om dan toch maar aan de hachee te beginnen. Onderweg naar huis kom ik toch nog weer een stukje water tegen, ook hier rijd ik al jaren langs en elke keer vraag ik mij af of het wat is, maar het gaat om zo'n klein stukje water dat het amper de moeite is om te werpen. Ik besluit dit keer toch om het te proberen. Een worp of tien doe ik hier, maar dat levert mij niets op. Dan even naar de andere kant van de weg, hier kan ik ook mooi enkele worpen doen, er moet echt wel wat zitten. Nadat ik worp drie net iets om de hoek van de sloot doe duikt er toch een mooie rakker op: 72 cm ook deze kan in de pan.

Dan is het 1 + 1 bij elkaar optellen". Waar één snoek zit, zitten er meer. Het blijkt dat deze stek toch verder doorloopt dan ik dacht, ik zie een fietser voorbij komen en dan ben ik er achter dat ik via dat fietspad de rest van de sloot kan bereiken. Dat moet wel door een sluip-door-kruip-door route. Na een minuut of tien komt eindelijk snoek nummer 4 in de pan: 76 cm en hij ziet er zwaar gehavend uit. Er moet wat van groot formaat huizen op deze stek.

Maar na een goede 25 minuten is er niets meer te beleven, dus ik besluit terug te lopen. Toch werp ik op de terugweg nog even enkele meters van de plek waar de 76'er was gevangen en deze worp levert nog een snoek van 68 cm in de pan.
Hierna verder niets meer en ik ga weer naar de auto, ook nu begint het weer lekker te sneeuwen!
Bij de auto aangekomen besluit ik toch nog een worp te doen op de beginplek. Ik zweer je, hier moet echt wat zitten, het kan niet zo zijn dat het niet zo is. De eerste worp is dan ook een daalder waard, vol duikt er een rakker over de Buster. Dan worp twee, deze moet het dubbele opleveren en zo gebeurt het ook; een snoek van 66 cm komt in de pan.
Nu is het toch echt tijd om naar huis te rijden. Ik kijk op mijn horloge, het is inmiddels half vijf geworden, de hachee kan ik wel vergeten. We maken er spinazie van met een rundervink en aardappels. Tijdens de terugreis kom ik er achter dat moeders de vrouw later thuis zou komen, en ik besluit toch nog een stek te pakken waar ik woensdag ben geweest met Mike en Jorg.
Misschien valt er nog wat uit te hengelen, je weet het tenslotte maar nooit! Niet alle snoek heb ik daar gezien, dus een goede kans dat er wat leuks te pakken is. Na daar toch gauw nog 45 minuten te hebben geworpen is het resultaat niet om over naar huis te schrijven; 2 lossers maar wel van goed formaat. Nu is het echt tijd om naar huis te gaan en zo gebeurt het ook. Het is inmiddels 18.00 uur geworden, fijn dat het weer langer licht begint te worden. Nog een weekje werken en dan maar eens in gaan plannen hoe deze qua visserij in te delen.

Op naar een volgend avontuur!!

Kleine vermelding nog !!  De 100ste snoek van het seizoen: 58cm en gisteren gevangen!

1. In het vervolg weer wat vrolijker kijken als er een foto wordt gemaakt

2. En niet steeds petje op petje af anders vat je kou heb je je borstrokje wel aan?

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...