zondag 13 januari 2013

De natuur van slag!!!!

Het is nog donker als mijn Barend de Beer wekker weer afgaat.
Het is geen dag van uitslapen, ondanks dat ik vrij ben vandaag. De auto moet voor de APK en dat zijn angstige momenten, ik ga  tien keer liever naar de tandarts. Dit kan kan  pijn doen, maar altijd beter dan pijn in de portemonnee. De APK keuring van je auto kost altijd geld, ze vinden altijd wel iets van ellende aan je auto. En vaak zijn het van die dingen waarvan je zelf denkt: nou voor mij hoeft er niets aan te gebeuren. We zullen wel zien wat het wordt, eerst maar een paar sneetjes brood nuttigen. Na dit ritueel ging ik op weg naar de APK. Ik werd daar met open armen ontvangen, (zo daar heb je weer zo'n sukkel die zijn geld komt brengen, die zullen we even een poot uitdraaien). Ik moest mij natuurlijk weer eens vergissen in de tijd van de afspraak die ik dacht om 8.30 te hebben, maar het was pas om 9.00 uur. Had ik mooi nog een half uurtje langer op bed kunnen blijven liggen. Nou de APK kon beginnen. Het eerste deel verliep goed, dat waren de goedkope delen van de auto die goedgekeurd werden. Toen keken ze naar de onderkant, daar zitten de dure delen van mijn oude wrak. Twee banden die er nog net mee door konden, twee aandrijfas hoezen die kapot zijn, ketching, ketching, ketching; ik hoorde de kassa bij de receptioniste al eerder ratelen als de APK keurmeester de afkeurpunten noteerde. Dit is met voorbedachte rade dacht ik, dit is gepland.
Daarna nog even een nieuwe remleiding en remslang, en weer ketching, ketching, ketching, daar ging de kassa weer. Meneer, wilt u misschien een kopje koffie? Nee laat maar, ik heb al weer genoeg gegeten en gedronken. Wat maakt mij het uit dat ik nog maar net kan remmen vlak voor de waterkant. Hoe dichter ik erbij kan komen hoe beter, dan hoef ik ook niet zo ver te lopen om bij het water te komen.
Eindelijk is die "DUIZEND BOMMEN EN GRANATEN" APK keurmeester dan klaar. De reparatiekosten bedragen 360,00 euro's. Omgerekend op 1 euro na zijn dat 20 gloednieuwe Busters I. Als ze zeggen dat je vist en daarmee je geld in het water gooit, nou dan hebben ze het mis. Deze reparatiekosten zijn het wel.
Na deze tegenslag is deze dag, die zonnig begon, ineens omgeslagen in een bewolkte dag, of zijn het mijn wenkbrauwen die voor mijn ogen hangen? De bedoeling was om met de Bellyboat het water op te gaan na de APK, maar ik had daar opeens niet zoveel zin meer in, ik kreeg het er een beetje koud van.
Ik had behoefte aan gezelschap, dus werd Mike The Pike gebeld en werd met hem maar een half dagje vissen geregeld. Zo heb ik rond 11.20 uur Mike afgehaald en we reden samen naar de eerste stek. De bewolking begon alweer een beetje weg te drijven nu kon ik ook het water weer beter overzien.
De hengels werden de uit de auto gehaald. Mike liep links de waterkant af en ik rechts om een afgelegen hoekje eerst even mee te nemen. Of hier nog wat snoek ligt betwijfel ik echt. Het is nu op 9 dagen na een jaar geleden dat ik daar een snoek heb gevangen. Daarna ben ik hier nog verschillende keren geweest, maar nooit iets meer van een aanbeet gehad. Twee snoeken weet ik nog zeker te liggen, maar dat zijn Bassie en Adriaan, steeds als ik ze tegenkom hebben ze geen interesse in mijn Buster. Ze beginnen te jagen als ik langs loop en ik gooi het aasje waar ze eerst jagen. Maar dan jagen ze ineens aan de andere kant en dit aan beide zijden van een brug over het water met een tussen ruimte van 3 meter. En nee, het is niet één snoek, het zijn er twee. De één rond de 69 cm, de andere 85 cm om en nabij. Zodra ik gooi springen ze voor de lol vlak naast mijn aasje. Ik verteld dit tegen Mike en hij gelooft er natuurlijk weer niets van, totdat we die stek al werpend bereiken. Ze beginnen gelijk weer te jagen, maar Bustertje pakken ho maar. Ik zeg nog tegen Mike: dit zijn Bassie en Adriaan, de twee vervelende clowns! Weg van hier, weg van deze stek en weg van deze twee vervelende clowns. Op naar een andere stek! Mike mag kiezen; kijken of hij al die tijd dat hij met mij is mee wezen vissen iets geleerd heeft. Mike wil de woonwijk in, ik liever richting de polder. Oké, dan de woonwijk! Eerst even een zijslootje en na 3 worpen heb ik de eerste aanbeet, maar weg snoek. Mike gelooft het niet, maar ik wijs hem de kolk nog. Tien meter verderop volgt weer een aanbeet, maar ook deze schiet van de haak. Dan gaan we alsnog de woonwijk in. Het slootje wordt nu zo ondiep dat werpen geen nut meer heeft. Dan eerst een hoek in. Mike wil eerst de andere kant op, maar ik weet hem ervan te overtuigen dat er in die bepaalde hoek wel wat zit. Ik doe er verschillende worpen en Mike pakt de andere kant. Daarna wisselen we van plaats, hierna lost Mike na een mooie aanbeet ook zijn eerste snoek, en dit op een stuk waar ik toch al aantal worpen had gedaan.
We gaan nu weer even een stuk lopen naar een andere sloot en hier doe ik verschillende worpen vanaf de brug, maar geen snoek. Dan vanaf diezelfde brug nu de andere kant op nog weer wat worpen. Mike staat langs de kant onderaan de brug te werpen waar ik eerst wat worpen had gedaan. Weer slaat hij hier toe op het stuk waar ik geen vis kon triggeren om mijn Buster te pakken. Een mooie dikke rakkert van 73 cm kan voor hem in de pan.


Na nog wat struinen langs de slootkant kom ik een eendennest tegen met eieren: de natuur is van slag.


Een eendennest met eieren en knoppen aan de bomen die bijna uitkomen. Van dit nest met eieren  zal weinig terecht komen, zeker nu de Elfstedentocht er aan zit te komen, zoveel vorst geven ze op!  Dit stuk verlaten we na een goed half uur en dan gaan we een ander deel van de woonwijk onveilig maken. Maar we komen er na 45 minuten achter dat dit niet veel gaat opleveren. Op naar de volgende stek, die ligt half tegen een woonwijk en voor een groot deel aan het begin van een natuurreservaat, waar toevallig wel mag worden gevist. Mike heeft hier al binnen 10 minuten weer een snoek van rond de 57 cm, en die kan weer in de pan voor hem. Ik werp wat ik kan, maar krijg geen vis te zien.


Mike heeft intussen weer een volger. Dan ga ik even naar de overkant voor een plaspauze, steek weer schuin over en begin weer met werpen. Bijna gelijk duikt er een mooie rakket op de Buster, maar ook deze schiet weer van de haak. Ik begin er nu een beetje de SCH.....T van te krijgen dat dit me nu al voor de derde keer gebeurt. Dan weer terug naar de andere kant waar Mike druk bezig is. Ik begin in het midden van dit stuk, zodat ik Mike niet voor de voeten loop, en om te vermijden dat onze lijnen zich kruisen. Hier heb ik dan eindelijk vis in de pan; deze is erg gemakkelijk gevangen. In eerste instantie dacht ik dat de Buster om de lijn gedraaid zat, maar het blijkt dat deze groenjas gewoon tegen de Buster is aan gezwommen. De haken zitten achter tegen de kieuwdeksel en de tweede dreg in de flank; geen hoogstaand staaltje snoek vangen in ieder geval 74 cm. Maar vis is vis, ik ben nu eindelijk van de nul af en tot nog toe is het de grootste snoek van de dag. Eigenlijk is het meer een paling. broodmager en hij past volgens mij op een puntbroodje met een beetje sla.


Dan nog geen 5 meter verder duikt er weer een snoek boven op de Buster, zou dit nu uiteindelijk snoek nummer twee worden? Maar nee hoor, net dat ik de kieuwgreep toe wil passen en de snoek een beetje goed leg om te pakken schiet ook deze rakkert van de haak. ''Duizend Bommen en Granaten"schreeuw ik uit, wat een @$@@^%&*%$@@!#% zooi. Mike schatert het uit van het lachen. Hij denkt nu ook: die Age ga ik eens mooi een poepie laten ruiken vandaag. Ik loop verder en Mike neemt zijn kans waar en werpt nog eens dunnetjes over de plek van de geloste snoek. En bammes hangen, weer 69 cm vis in de pan voor Mike.


. Dat is mijn geloste snoek en ik begin er een beetje kriegelig van te worden. Als ik ergens slecht tegen kan is dat ik snoeken los. Eén is niet erg, maar een stuk of wat wel. Ik ga maar weer naar de overkant. Mike blijft nog wat rommelen aan hetzelfde stuk water. Dan zie ik een mooi stukje liggen dat mijn interesse opwekt. Ik doe hier 5 worpen en weer duikt er een snoek op de Buster,  laat hem ook weer los en weg snoek, ook deze krijg ik niet op de kant.
Ik moet wel zeggen dat er zat actie is de laatste twee uur snoek genoeg gezien een stuk wat potentie heeft. En dit terwijl we hier zo vaak langs zijn gereden en zelfs een keer hebben bevist maar het toen niets vonden. Ik ga eens een andere hoek in daar waar ik net de palspauze heb gehad, in de verte zie ik op twee plaatsen snoek jagen. Ik kijk schuchter achterom, stel dat Mike het ziet, dan staat de stroopert zo naast me! Het is op dit stuk echt een soort Rambo actie tijgeren door de bramen struiken om de plek van de jagende rakkert te bereiken. Een druk baasje is het want ik kan de plek niet stil bereiken maak nog behoorlijk wat leven in het water ook doordat ik nog even wegzak met mijn rechter been tot aan de knie sta ik in het water, en zo hoog zijn mijn laarzen nu net niet dus de rechter laars loopt lekker vol moeras water. Ik kan mij nog net vast grijpen en voorkom hier mee dat ik er tot aan het kruis toe inzak. We laten ons hier door niet van slag brengen ik doe wat worpen en nog wa maar de jagende rakkert heeft geen zin in de Buster. Dan even naar de naast gelegen sloot ook hier is het tussen de stekel takken door kruipen en stappen. Eindelijk kan ik wat worpen doen, en ook hier is het dat ik bijna in het water lig ik ga maar terug, maar hoe zo ik er in gekomen ben kan ik er niet uit het lijkt nu net een oerwoud van alleen maar Bramen struiken, met de grootst mogelijke stappen trap ik de takken naar beneden om er weer uit te komen, wat ook maar net lukt. Dan doe ik nog maar weer wat worpen waar de die rakkert zat te jagen, en het is met één worp dat hij op de Buster duikt even wild spartelen en ook deze lost weer '' What The@#$^&**@@#$$%%^K'' . Waar ligt dit toch aan vandaag de haaken van de Buster zijn zo scherp als het maar kan daar kan het niet aan liggen, we houden het er maar op dat ik hier niet echt goed de haak kon zetten in de bek van de snoek. We gaan verder Mike is intussen pols hoogte komen nemen en wil weten hoe het op dit stuk in. Ik leg de situatie uit hij heeft er zeer veel scik in dat laat hij duidelijk merken, hij geniet altijd van de missers van mij, en denkt dat de buit voor hem dan ook al binnen is. Maar hij kent deze Fries dan zeker nog niet goed genoeg. dit volk geeft nooit gauw op daar zijn ze te eigenwijs voor. Het stuk waar we nu staan is verdeeld in enkele vakken, wel wat ondiep maar dat er nu snoek zit is zeker en vast. Mike gaat op dit stuk naar links ik naar rechts, hij gaat naar het stuk waar ik de vis gelost heb en denk zo net als de voorgande losser waar hij bij was nog te pakken, maar dit zonder resultaat. Wel lost hij op een volgend stuk nog een snoek. Zijn totaal lossers voor de dag staat op drie, en volgers twee.
Van volgers heb ik nog geen last gehad vandaag die weet ik meestal nog wel te strikken. De schemering begint al in te treden de tijd begint te dringen we nemen toch nog een stukje mee voor het donker worden!  Ik kom nu op een stuk waar op een afstand van een meter of 20 twee Bomen( struiken) tegen over elkaar in het water hangen, en dit zijn op dit soort ondiep water in een polder nu juist de stekken bij uitstek om het maar zo te zeggen.
Hier ligt altijd wel een rakker onder de takken van zo,n struik of boom de weer war van takken liggen meestal ook onder water en daar liggen ze lekker voor of tussen, een zeer goede dekking voor deze rovers. Risico met werpen is er wel een slechte worp det je aasje in de boom of struik belanden en dan ben je je aasje echt kwijt. Maar risico,s moet je als roofvisser nemen , dus ik doe maar een flinke worp, en deze beland strak in het metertje open water tussen de bomen. Eerst denk ik nog dat ik vast lig tussen de in de onder water gelegen takken maar dan komt er toch een rakkertje met Buster en al als een speer mijn kant op. Remmen kan ik niet het beestje heeft zo,n vaart dat hij bijn a het droge op schuift en hem niet op de kant hoef te halen, maar nog net op tijd heeft hij het door en gaat schuin een hoek in, snel zet ik hem vast en kan hem uiteindelijk landen en een rakkertje van 61 cm kan in het grote snoekenboek worden bij geschreven en daarna in de pan.


Mike heeft dit gade geslagen, zo zie je maar ik ben nog niet verslagen''Mister Pike'' er is altijd een soort van competitie drang tussen Mike en mij dit stamt uit de tijd dat we ook een soort seizoens competitie hadden. Het is dan ook echt tijden geleden dat Mike één of twee snoekjes meer wist te vangen als ik, en meestal was dit om dat ik dan weer zo vrijgevig was om te zeggen dat er hier of daar wel een lag die ik enkele weken eerder al had gevangen. Maar w gaan weer verder we lopen nu om het natuurreservaat heen,  Mike heeft hier andere iedeen over en wil meer tussen de vakken door maar dat loopt dood, uitleggen doe ik het niet maar het is zo. We gaan er om heen, en maak hem wijs dat er toch buiten om echt nog wel één ligt.
We werpen wat af maar geen snoek te zien dan komen we op een smaller deel weer tegen de woonwijk op. Er loopt een bruggetje over en aan de anderee kant een wtering dar doen we eerst wat worpen. Mike verspeelt hier zij trotse Xrap en is duidelijk van slag hier door, ik neem nu het smalle slootje en na een worp of tien Duikt er weer een snoek op de Buster, en je raad het al ook deze moet er weer af sodemieteren, en net voor ik de kieuwgreep toe pas. Dan loop ik maar door, je raakt er aan gewend aan actie ontbreekt het ons totaal niet vandaag, er komt nog een haakse bocht in de sloot en dan is het nog 20 meter water om af te vissen het is nu echt al donker deze 20 meter levert niets meer op. Ik ga terug het is mooi geweest ik neem mijn verlies, tijdens het terug lopen zie ik in de bocht net op de hoek dat er een soort paaltje in het water staat tegen de kant aan, ik doe toch nog één laatste worp. De laatste worp is meestal wel raak bij mij, dus kijken!
En wonder boven wonder duikt als nog snoek nummer drie op de Buster 53 cm kan weer in
de pan De stand is gelijk de eer is gered.
De eind stan 3 tegen 3 Mike 3 lossers 2volgers en s 3 op de kant: Age 3 snoeken op de kant 7 lossers volgers geen. Bij het terug lopen is Mike verdwenen, achteraf was hij alweer bij de auto om daar bij het aangrezend stukje water nog een paar worpen te doen.
Hierna weer naar hijs en bij het de dag door spreken, is de conclusie dat we toch redelijk wat actie hebben gehad. Maar de volgende keer toch eerst deze stekken nog ens af struinen er is nog water in overvloed in deze omgeving te ontdekken.

Het receprt van de dag is:
2patat speciaal, 1 patat dubbel mayo, 4 frikandelen speciaal een kaassouflé en een bamieschijf. Laat dit klaar maken door je plaatselijke friettent!

Op naar een volgend avontuur!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...