zondag 14 augustus 2011

Kunstaas op zoek naar Appartement !!

Vandaag was er afgesproken met Jos en Annemieke .

Om 11.00 uur zouden ze aankomen op het NS station ,de dienstregeling klopt meestal wel, dus werden ze vlug opgepikt.

Jos, die als hij samen met Annemieke op vakantie naar Engeland is geweest daar altijd de nodige tweedehands winkeltjes afstruint, had ook weer aan mij gedacht. Hij neemt dan altijd wel een boekje mee over vissen.

En zo ook deze keer, erg blij ben ik er mee. Kan ik weer twee mooie boeken aan mijn verzameling toevoegen en een dvd van John Wilson.




Na een bakje koffie en wat bijpraten konden we het even over de vakantie in Ierland gaan hebben.

En aansluitend een vissessie, zo werd er duidelijk gemaakt dat wie de eerste meter snoek vangt 1 glas whiskey drinkt, en diegene die geen meter vangt de rest van de fles whiskey opdrinkt en 's avonds in een pub gaat dansen op Ierse traditionele muziek met een oude vrouw aldaar naar keuze.

Eigenlijk was dit ook de enige regel, zodat we daar gauw over waren uitgepraat, er werden nog wel enkele tactieken besproken.

Hierna konden we naar de visstek rijden en na een ritje van 25 minuten werden de hengels in orde gebracht

Jos begon als eerst met het werpen, ik had eerst nog iets van een huishoudelijke zaak. En terwijl ik daar mee bezig was zag ik al mijn eerste snoek, die was blijkbaar aan het wachten tot ik het aasje in het water zou werpen .

Maar daar vergiste de rakker zich in, ik zou het zo'n snoek ook niet aandoen, hij zou zich er vreselijk in kunnen verslikken en dat willen we niet.

Ik riep Jos nog even om te kijken of het toch echt wel een snoek was en door even met de hengel het kunstaas voor de snoek zijn neus langs te halen bleek het er toch ook echt wel een te zijn. Na deze slimme zet van mij koos hij vlug het hazenpad. Ik had beter een paar worpjes kunnen doen, ik schatte de rakker toch wel op 65 cm.

Toen heb ik Jos nog even wat bijgeschaafd met zijn worpen, kom ik er ook weer achter dat hij linkshandig is, dus dat ik de volgende keer even de slinger van de molen aan de rechterkant moet doen. (Eigenlijk had ik kunnen weten dat hij linkshandig is, want vrijwel alle intellectuele personen zijn links geaard!!)

Ik denk dat zijn worpen wel zullen verbeteren met een 'linkshandige' molen.

Vlug deden we allebei wat worpen op de plek waar de snoek naar toe vluchtte, maar het bleef bij een enkele lichte aanbeet op dit stuk water.

Na een 45 minuten was Jos stilletjes zijn snoek aan het vangen die na een korte dril aan de kant werd gehaald. Met de kieuwgreep haalde ik hem uit het water en toen kon ik Jos zijn eerste grote snoek overhandigen: 85 cm.

Jos, die nog nooit een snoek in zijn handen had gehad, gaf ik even een kleine instructie van hoe het moest, en dat het allemaal niet zo eng is, en dat hij ook zijn vingers niet zou kwijtraken.

Hij kon na deze uitleg trots met zijn mooie vangst op de foto, het is hem van harte gegund.



Wat wil je nog meer, drie weken voor je verjaardag.


Na deze vangst van Jos hebben we nog wat stukjes afgevist, maar dat bleef vis- en kansloos.

Totdat ik ineens een knal hoorde. In eerste instantie dacht ik dat Jos het kunstaas op een auto parkeerde, maar niets was minder waar. Hij vond dat het kunstaas waar hij de snoek mee had gevangen maar eens op eigen benen moest gaan staan en een appartementje moest gaan zoeken.



Zo en daar hangt weer een aasje van 100,00 euro voor het raam.


Twee jaar geleden gebeurde dit ook al, toen moest hij zonodig het aasje bij een ander appartement op de tuintafel leggen. Op zo'n manier voorzie je hele woonwijken van kunstaas.

Hierna hebben we nog even op aankomstplek geworpen, maar daar bleven verdere vangsten uit. Jos en ik hadden inmiddels ook een hongerig gevoel gekregen en gingen maar weer naar huis. Daar heb ik even een omeletje voor hem gemaakt, ook moest natuurlijk trots de foto met snoek aan Annemieke zijn vrouw worden getoond.

Aansluitend nog even een barbecue en nog even bij praten en zo kwam er een eind aan deze dag.

Nu is het nog maar 3 weken en dan zitten we op het water in Ierland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...