vrijdag 19 maart 2021

Vlokhengel in aanbouw deel II




De vlokhengel in aanbouw!

Ik ben bijna een jaar verder, het vlokvisseizoen staat bijna te trappelen voor de deur.

Al is het nog wel wat koud en nat, het roofvisseizoen zit er bijna op.

Ik heb de vlokhengel in aanbouw maar weer opgepakt.

Het topdeel, had ik maanden geleden al voorzien van ogen en gewikkeld.



Nu afgelopen week maar eens de eerste laklaagjes 2 dus op de wikkelingen gedaan.

Nog wat adviezen gehad, en zo maar weer aan de slag.

Ik zag er behoorlijk tegenop om het kurk te plaatsen.



Maar dat is nu inmiddels wel zover.

Wel lang geduurd allemaal, maar het is ook niet zo eenvoudig.

Zo snap je beter hoeveel tijd er in het bouwen van een hengel gaat zitten.

En waarom een handgebouwde hengel zo duur is!

Er gaan wat uurtjes in zitten, er ging ook genoeg fout.

Maar van fouten leert men!

De laatste paar dagen het kurk op maat gemaakt.

Gisteren het kurk op de hengel vast gezet.

En vandaag het grootste deel geschuurd en de reelringen er op.



Zo begint de vlokhengel vorm te krijgen.

Laatste stukje schuren komt morgen.




Dan startoog plaatsen wikkelen lakken en klaar.

Dus eind van de week moet het wel zover zijn.

De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar waar geld dat voor is het een term uit de sportvisserij?

Of komt het ergens anders vandaan, vaak is het wel zo dat de laatste loodjes in een doosje lood die overblijven inderdaad het zwaarst zijn.

Maar de loodjes onder de dobber dat is moeilijk te zeggen.

Maar zoals ik al zei de laatste loodjes wegen het zwaarst.

Het laatste oog, wat het niet is het startoog en dus het eerste oog.

Tja die viel tegen om te wikkelen, ik had de cone al op het kurk gemaakt.

En dat had ik nog niet moeten doen, dan kom je in de problemen.

De wikkel problemen!

Na drie keer een mis wikkeling,  kom je er ook nog achter dat je wikkelgaren bijna op is.

Daarna ging het nog een paar keer de mist in.

Dus de stukken waar het mis mee ging bewaarde ik  maar.

Tegen het kurk moet ook nog een wikkeling.

En dan kan ik  net dat stukje wikkelgaren van die losse eindjes wel gebruiken. Losse eindjes ook weer zo'n woord.

Maar op een gegeven moment lukt het de wikkelingen zitten erop.


Gelukkig geen losse eindjes draad nodig gehad.

Volgende probleem!


Het aflakken van de wikkelingen onderdeel.

Er moet eers nog Color preserver op de wikkeling dit om verkleuren in de toekomst tegen te gaan.

Maar ik denk natuurlijk kak.

Mooi niet, we lakken het direct af.

Voor dat die wikkelingen verkleurd zijn, zit ik in een verzorgingshuis daar kan jaren overheen gaan.

Dus aflakken die wikkelingen, maar tijdens dat lakken worden de wikkelingen donker rood bloedrood.

Mooi maar niet de bedoeling, scarlet is nog maar ver te zoeken.

Drama dit te laat ik, ga alles er niet meer afpeuteren.

Geen geknij meer!

Dan voor de derde keer het topdeel in de lak.

Ook dat vordert, "ding, dong," what the F@#%.

De postbode natuurlijk, zeker weer voor de buren.

Nou laat maar lekker dingdongendingen.

Ik doe niet open, dan weer" dingdongdingdingedingdong.

Die heeft hoge nood, de postbode dingdongedingt nooit zoveel.

Dan gaat de mobiel af, what the F@#$.

Roderick, die staat dus voor de deur.

Hup snel naar beneden, ik doe de deur op.

Ro even wachten loop maar mee, ik moet effe de hengel aflakken.

Dus geduld, sorry dat ik je voor de deur liet staan.

Moet even de wikkelingen aflakken.

Die lak droogt onder de kwast weg, dus effe doorgaan.

Dat is verder allemaal goed gekomen, op de donkere kleur na van het onderstuk van de hengel.

Tja ik had het kunnen weten color preserver( kleurbehouder, of bewaarder!

Dat ook weer gehad, vandaag het onderstuk voor de tweede keer in de laklaag, topdeel voor de vierde.

Dan overmorgen topdeel klaar, onderstuk dan nog twee keer.

En dan is het af nu dus eigenlijk al.








Binnenkort eens kijken, of het een goed afgebouwde vlokhengel is.

Dat is de vraag iets afbouwen en er goed uitzien is één. 

Maar dat zegt nog niet of hij in de praktijk goed is.

Ik hoop het wel, onders was dit een behoorlijk duur avontuur.




2 opmerkingen:

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...