zaterdag 11 april 2020

Riet!


Ik heb een nieuwe liefde erbij, Riet!
Van Riet kun je mooie dobbers maken, dit heb ik niet van mezelf, maar van het vlokvis forum.
Deze al één keer in de lak

Maar door een paar tips, is het dobbers maken van Riet niet zo moeilijk.
Het mooie is het groeit volop langs de waterkant, nu is het her en der nog een beetje voorhanden.
Er ligt nog wat zo her en der  langs de waterkant dus, snel erbij zijn als je nog wat Riet wil hebben, straks als alles weer gaat groeien moet je weer wachten tot de herfst.
Ik gebruik Zeisters Riet, voor mij gewoon het beste😉.
Maar kom je uit een andere plaats, zal dat voor jou het beste zijn.
Je moet wel de stevige stengels pakken, even testen of het stevig genoeg is door er even met duim, wijs, en middelvinger in te knijpen.
Ook weer niet te hard natuurlijk, je heb snel genoeg door of het stevig genoeg is.
En het voordeel, het is super licht in gebruik, makkelijk te bewerken en het kost helemaal niks.
Eén steak mes gebruiken met fijne kartels, voorzichtig rondom door snijden/zagen.
Maar met beleid, anders scheurt het in.
Schuurpapiertje erbij, en eventueel een mes om , de eind stukjes af te schuiven zodat het makkelijk aansluit op de saté prikkers die je als indicators gebruikt, en het oog aan de insteek kant.
Je moet je creativiteit ook de vrije loop laten.
Ik begon eerst met recht modellen en op vul stukjes.
Maar ga nu verder met enkele stukjes.
Of een stuk Riet een mooie buiging heeft maakt niet uit.
Dun of dik Riet in omtrek, je kunt alle kanten op.
Groot of klein, voor karpervissen, of vlokvissen,
Momenteel heb ik er al een stel bijna klaar, de indicator nog even rood maken en in de lak.
Bijna klaar en dan een paar keer in de lak.

Nu weer een stel ultra light dobbers in de maak.
Zo kun je alle kanten op groot klein, dan of dik, krom, lang.
Voor dat je het weet heb je er bijna een 75 of meer gemaakt, wanneer stop Je de rem moet er af en toe op worden gezet.



over de 

Dit is een beetje de eerste partij, de volgende komt er ook al aan.
Maar de volgende partij wordt wel wat beter, je krijgt wat meer ervaring.
Je weet wat er mogelijk is, ook steeds dunner riet ga je gebruiken.
Zo ga ik straks een mooi setje dobbers samenstellen Voor het karpervissen met de pen.
En voor het vlokvissen bij de nieuwe hengel.
 Weer wat riet gehaald om.te drogen, voor een geheel nieuwe partij.
 De eerste lichting is af




Zo zijn er ook al een stel verkocht.
Dan heb je weer iets terug verdiend.
In de tussentijd heb ik nog weer wat trucjes gezien.
En van dobbers maken wordt je wijzer.
Zo gebruikte ik eerst draad van de Action om de wikkelingen te doen.
Maar dat pluist, dus moeilijk onder de lak te krijgen.
Dus nu maar toch duurder en fijner draad gekocht.
De volgend de lichting moet mooier worden en verfijnder.
Nog even wachten op mijn nieuwe hengel, en dan uitproberen die dobbers.

Nog wat nieuws van het vis front, de eerste drie sessies met de pen op karper zitten erop.
De vangsten 1 dikke brasem met paai stippen.









Zo en voor nu afwachten op de vlokhengel, en weer doorgaan met een nieuwe partij dobbers

Op naar een volgend avontuur, en A JE TO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...