zondag 18 september 2011

Moeizame week 12 september 2011 !!!

Het weekje vakantie in Ierland zit er inmiddels weer ruimschoots op en de eerst vissessies in ons kikkerland zijn begonnen.
Maar hoe zwaar en moeizaam komen die op gang, de maandag begon al slecht tussen de huis-, tuin- en keukenklusjes door nog een paar uurtjes vissen, na twee lossers kom je er dan achter dat de slip van de molen niet meer werkt, en dat je zo ook je vissen verspeelt.
En dat terwijl de molen ten eerste nog niet zo heel oud is en ten tweede hij nog duur was ook, zo zie je: duur hoeft niet altijd goed te zijn.
Maar ook deze dag had een beetje zijn nut door de molen gelijk weg te brengen ter reparatie bij de plaatselijke hengelsport zaak. Daar hadden ze dynemaalijn in de aanbieding, en daar moet je dan weer van profiteren.
Dus maar gelijk 3 rolletjes ingeslagen voor het seizoen van 2012 /2013, ja je denkt gauw van nu al inslaan.
Met de komende recessie moet je vooruit denken, zo ook voor het vakantietripje naar Ierland in 2012.
Koud terug en gelijk weer boeken, dat is vooruitdenken, en dan heb je gelijk ook weer een jaar de tijd om je spullen klaar te zetten.
Dinsdag nog even wezen vissen met Roderick ergens tussen Uitweg en Schoonhoven, de Wetering lag er mooi bij, het weer was goed, maar de vangsten waren beroerd. Uren lopen voor één visje, nee dat had ik me de dinsdag wel even anders voorgesteld. Ik zag de aantallen van 15 stuks al helemaal voor me.
En zo mocht ik de dinsdag afsluiten met twee kleine snoekjes van 52 en 53 cm. Roderick ving nog een baarsje. Wat had hij het moeilijk, de jeugd heeft nog niet het doorzettingsvermogen van de wat oudere visser.
Ze beginnen vaak na twee uurtjes al te piepen, wat je te eten en drinken bij je hebt moet al binnen een uur op gegeten zijn en als het op is, dan gaan ze liever gelijk naar huis.
Nee, dan kunnen de oude knarren er nog wat van, hele dagen struinen en niets vangen, maar wel doorvissen en in weer en wind doorgaan !!!!!!!!!
Dan de woensdag; eerst weer wat huishoudelijke taken zoals lekker een uurtje uitslapen.
Daarna de fysio even de nek laten kneden voor de rest van het visseizoen, kan die er ook weer tegen.
Toen nog even twee uurtjes vissen, maar ook nu net als de maandag geen vis. Waar zitten die krengen???
Dan morgen nog maar even een paar uurtjes kijken wat dat brengt, je zal er maar van moeten eten, dat ga je niet redden.
Voor de vrijdag maar misschien eens een dagje plannen met dood aas. Hele studies moeten daar voor gedaan worden en stekken moeten bekeken worden.
Eerst even terugbladeren wat de vangsten waren van de twee afgelopen seizoenen.
Zo loop ik ruim 30 snoeken achter bij seizoen 2009 /2010, maar er is hoop, ik loop er 6 voor op het seizoen 2010/2011 en dat maakt mij geen loos vissertje en er kan nog van alles gebeuren.
Ook al zit er geen whopper meer in deze weken, die liggen te ver van de visstek.
En dat is maar goed ook, je wordt er alleen maar dik van en dat soort maaltijden moet je bewaren voor de tripjes naar Ierland.
Vandaag al even een klein begin gemaakt om de doodaas hengel te prepareren, voorbereiding is het halve werk.
En dan eens kijken waar we dat gaan uitproberen. Ik heb al een stekje op het oog en die ligt niet ver uit de buurt.
Het zal denk ik gebeuren bij de Krommerijn bijBunnik.
Volgende week hopen dat het weer iets vriendelijker wordt, want de bellyboat moet ook weer eens nat gemaakt worden.
Genoeg te doen nog, de resterende dagen van de vakantie moeten zorgvuldig worden ingepland.
Ook moet de barbecue moet nog een keer worden aangestoken. Een lekker speklapje erop en een karbonaatje.
Het rooktonnetje moet ook weer eens worden gebruikt; een lekker forelletje er in, hup zo bij de visboer vandaan. Als ik ze zelf niet kan vangen, dan maar op deze manier.
Het water loopt me nu al in en uit de mond.

Vandaag donderdag 15 september 2011: Zeg ken jij de mosselman, de mosselman????

Deze dag ging weer eens niet zoals gepland, de bedoeling was een dagje kant vissen, maar er moest er thuis weer eens een naar die Zweedse meubelgigant, en ik werd ingehuurd als chauffeur en kreeg als beloning 2 stuks hotdogs en een milkshake die bij de eerste slok al over mijn schone t-shirt heen liep.
Maar daarna naar huis en toen lag er een pakketje in de bus. Ik kon al raden wat er in zat.
De dvd van de vistrip in Ierland, die moest natuurlijk eerst even worden bekeken door de kinders.
En zo sluipt de halve dag voorbij en weet je niet meer wat je gaat doen.
Wordt het kant vissen of bellyboaten?
En zo werd er gekozen voor het bellyboaten, en de startplaats werd in de nieuwbouwwijk.
De stek heeft voor mij de (bijna zelf verzonnen) naam de grote Bak, een makkelijkere instapplaats bestaat niet, het loopt mooi schuin af, simpel.
Maar het was weer eens buffelen voor een aanbeet, alles secuur uitpeuteren en zie maar dat je wat vangt.
Dan kom je nog twee vissers tegen die ik ooit eens gesproken heb tijdens het bellyboaten, zij waren trouwens met de boot.
Zij vonden het de laatste tijd bar slecht, en daar kan ik over mee praten, dus het werd een lang en gezellig praatje en weer ging er tijd van de vissessie af, maar ik had geen haast.
Na dit gesprek weer een stuk geflipperd en zo kwam ik een beetje op de plaats waar je een visje kunt verwachten. Het stuk bestaat uit verschillende zijgangetjes met huizen aan het water, en na het tweede gangetje was het raak. Eindelijk weer eens een mooie Hollandse aanbeet van snoek die na een korte dril aan boord werd getoverd.
73 cm schoon aan de haak !!!

En zo werd er weer verder gepeddeld. Ik ben allang weer blij met zo'n vis, want elke vis telt.
Nog een inham met zijvertakkingen wordt opgezocht, maar hier blijven de aanbeten uit.
En hierna weer aan de terugtocht en dan zie je toch stukken waar gewoon snoek moet zitten, maar waar zitten de groene rakkers??
Ik ben nauwelijks weer op het rechte pad (water) terug, of weer klapt er een snoek volop het aas, maar helaas floepert die er weer vanaf.
Nog geen tien meter verder weer een aanbeet, maar ook deze kiest het ruime sop en verdwijnt, een grote kolk achterlatend.
Daarna weer hele tijden niets en ik besluit nog een klein stukje af te peuteren voordat ik naar de Bak toe flipper. Het begint tijd te worden om naar huis te gaan.
Op dit stuk helemaal niets, totdat ik behoorlijk vast zit en met een paar flinke rukken aan de lijn komt het aas los met iets zwaars er aan.
Een dikke vette mossel bijna zo groot als de Bulldawg.

Een soort jumbo mossel komt er boven, bijna een hele zak vol en laat ik ze nu nog lekker vinden ook.
Hier een receptje: was een kilootje mossels goed schoon en kijk even of er geen slechte tussen zitten.
Gooi ze in de koekenpan op hoog vuur, gooi steeds het overtollige vocht weg en herhaal dit een paar keer.
Dan even een paar tenen knoflook er bij die je van te voren al hebt fijngemaakt en een goede klont roomboter, een theelepel sambal manis en dit alles lekker bakken en dan smullen maar!!!
Zo en nu weer over tot de orde van de dag. Terwijl ik de mossel naar boven zie komen, komt gelijk dit deuntje naar boven drijven: "Zeg ken jij de mosselman, de mosselman, de mosselman, enz, enz, enz.
Stom deuntje, hierna maar vlug naar huis gegaan, anders blijf dat deuntje nadreunen.
En nu maar eens kijken wat het morgen gaat worden. Dat plannen heeft ook geen zin, er staan ook weer huishoudelijke taken op het menu en die gooien een beetje roet in het mosselmenu.

Daar komt ook nog bij kijken dat Jos mijn goede doos met aasjes thuis heeft, dat is mijn eigen schuld.
Had ik maar beter moeten kijken welke doos ik bij hem in de koffer stopte bij de terugreis van Ierland naar Nederland.
Maar zaterdag komt die doos retour, dus voor volgende week is alles weer in orde.

Vrijdag 16 september loze vissertjesdag!!!
Wat een dag wat een dag, vandaag maar eens een uurtje of vier met de bellyboat het water opgegaan, maar eigenlijk weinig om over naar huis te schrijven.
Het was moeilijk en zwaar vissen; een enkele volger, dat is het enige dat er te zien was.
En juist die volger werd door een visser die aan het trollen was gehaakt en gaf op de meetlat 93 centimeters.
Maar het is de visser gegund, een klein mannetje van rond de 75 jaar in zijn bootje.
Natuurlijk had ik hem liever zelf gehad, maar je kunt niet alles hebben.
En zo kon ik zwaar depressief naar huis, want daar was ook weer genoeg te doen; de huishoudelijke taken zoals stofzuigen, boodschappen doen, eten klaarmaken, ja je moet wat te doen hebben in je vakantie!!!!

Zaterdag 17 september geen visdag!!!
Wel naar een musea geweest met Jos, Annemieke en Til.
Dat hoort er ook bij, daar allerlei dingen bekeken die met de media en dergelijke te maken hebben.
En nog wat foto's gemaakt van de Fiat 500 club.





Je moet toch wat vermelden als je een dagje niet vist. Jos had gelukkig mijn kunstaas doosje meegebracht en zo kon er voor de zondag weer wat gepland worden.

Zondag 18 september: De poldervisser!!

Rond een uurtje of half elf werd er richting de polder gereden, een beetje onder de rook van Amsterdam.
En gelukkig vandaag niet helemaal voor niets, na een klein half uurtje de eerst losser.
Het water dat er goed bij lag toonde wel wat ondiep, maar het moet kunnen. Ook was het water kraakhelder.
En zo werd er gekozen voor de Heuker als aasje een voornkleur .
Nu maar hopen op de volgende snoek en ook die liet niet al te lang op zich wachten, maar loste ook.
En dan heb je weer zoiets van "Waarom moet alles weer van de haak afschieten, ik moet ze in het vervolg misschien eens een beetje bijslijpen.
Ook begon de reel een beetje raar te doen, hij wilde de lijn niet binnen halen, wat een ellende.
Na een goede 2 uur vissen had ik dit deel van de polder wel gezien.
Nu maar eens een stukje polder onder de rook van Utrecht.
En daar eerst een strookje water met niets en toen besloot ik een stuk water langs de weg te proberen.
En daar was het gelijk bij de eerst worp kassa en een snoekje van 56 cm kon op de kant worden gewerkt.

Het werd ook wel eens weer eens tijd. Ik begon al weer een beetje depressief te worden. Wat doe ik fout? Kan ik niet meer vissen? Heb ik geen goed aas? Of werkt de vloek van Andy nog steeds door? Je weet het allemaal niet meer.
De volgende worp weer is kassa, dat is twee stuks in 5 minuten. Deze is 63 cm.

Worp nummer 3 gelijk er achteraan en weer knalt er een snoek op en dit op hetzelfde hoekje water.
Maar deze rakker smeert hem en heeft schijnbaar geen zin in droge vinnen.
Dat was snel ,nou weer even tien minuten niets en dan kom ik weer bij een dood hoekje en doe maar eens een worp vlak langs de kant. En bam, vol vliegt er weer een snoek op, alle problemen zijn de wereld eindelijk weer uit en er is weer hoop.
Ik ga weer een tien minuten lopen en zie wat overhangende takjes. Dit is een hoekje waar ik twee jaar geleden ook een snoekje ving.
Even kijken of de rakker van toen er nog zit. Een worp strak er onder en klats, net duikt de snoek over mijn aasje.
En dan zijn er personen die beweren dat snoek geen vaste standplaats heeft!!! Al vaker heb ik dit meegemaakt: een snoek heeft gewoon in een bepaald soort water een vaste standplaats en daarmee uit!!!
Ik doe nog een paar worpen, maar de rakker loopt een beetje met me te dollen.
Ik doe net of ik weg ga en doe een paar worpen op een ander stukje ,en 5 minuten later ga ik weer retour.
Nu weer een worp vlak langs zijn nestje en nu knalt hij er boven op en ik denk: gefopt, maar degene die gefopt wordt ben ik, meneer gaat er als een speer weer vandoor.
Dan de vorige losser maar weer eens een bezoekje brengen, kijken of deze er ook intrapt.
Ook hier een worp bijna op zijn keukentafel en ook deze trapt er in. Vol klapt hij er op en blijft mooi aan de haak: 67 cm. Alleen glibbert deze bij het onthaken uit de vingers en had geen zin in een foto.

Hierna nog her en der wat worpjes, maar geen vis meer te vinden in de wijde omtrek en de spulletjes verdwijnen weer in de auto.
En dan maar eens bedenken wat we de laatste vakantieweek gaan doen, welke tactiek we gaan volgen. In ieder geval kan er morgen 19 september tot een uurtje of twee 's middags gevist worden.
En daarna wordt het een tandartsbezoekje voor Roderick en mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vogels kijken.

Ik.heb weer wat gefotografeerd de laatste tijd. Hier het resultaat. Veel kijk plezier. ...