zondag 28 november 2010

Nu het winter is! Deel 1


Onder mijn Shimano Technium 2500 FB molen.
Rechts: mijn Mac Fishing HY & Dry bellyboat.
Laatste fot0: Mijn ABU 5601 C4 reel.















Nu het winter is kunnen we weer even de materialen controleren.
Ik heb ze misschien voorbarig al uit de auto gehaald, maar heb dan even tijd om de reels en molentjes te smeren.
En zo kunnen we gelijk even zien welke materialen ik gebruik voor de snoekvisserij, zoals kunstaas, onderlijnen, tangen en dergelijke.
Voor het vissen vanuit de bellyboat (dat doe ik vanaf het moment dat de echte kou weer is verdwenen) vis ik met een Fox jerkbait hengel van 190 cm lang en het gewicht wat hij aan kan is 30 tot 45 gram.
Meestal belast ik hem wel tot 75 gram, dat kan deze stok met gemak hebben.
Vanuit de bellyboat vist dat het gemakkelijkst, met een molentje is het wat ongemakkelijker en dan krijg je een overbelaste arm. Het kan wel, maar als je er het geld voor overhebt, kies dan voor een reel.
Zo heb ik ook voor vanuit de bellyboat nog een verticaal stokje en een lichtere jerkbait hengel.
De verticale stok is van Fox de Luc Coppens uitvoering en ik gebruik hiervoor een Revo's reeltje met een Fire lijntje erop.
Dat verticalen doe ik niet zo vaak aangezien er in het water waar ik op vis geen tot weinig snoekbaars zit, enkel baars en snoek.
Dan hebben we nog een zwaardere Jerkbait stok, 45 tot 75 grams, die ook nog wel eens vanuit de bellyboat wordt gebruikt, maar vooral om met de toch wel de grote bulldawgs te gooien.
Met de bellyboat vissen is eigenlijk wel mijn grote passie. Zeker op het grote water heb je dan veel vrijheid. Je ben niet beperkt in het gebruik van je materiaal, want je kunt echt meerdere hengels meenemen en gebruiken. Veel kunstaas kun je kwijt in de vakjes op de boat, evenals eten en drinken.
Je draagt geen rugzak op je rug en je kunt echt de hele dag een groot stuk water minuscuul uitvissen.
Het grote nadeel is echter dat je vaak alleen op het water zit. Je moet net een vismaat hebben die hier ook zijn interesse heeft liggen (vaak ook een financieel plaatje).
Er zijn toch wel wat kosten als je een bellyboat wilt aanschaffen.
Een echt goed boatje kost toch gauw een 300 tot 500 Euro, maar dan heb je ook wel wat.
Dan nog je waadpak, flippers, dieptemeter (fishfinder) en hengelsteunen.
Maar eenmaal aangeschaft doe je hier ook weer jaren mee bij goed gebruik, en je geniet dan van de vrijheid die je hebt op het water.
Geen mensen die je in de weg lopen bij het vissen, bovendien geniet je extra van de natuur, zoals de watervogels die je dicht kunt benaderen.
Je kunt op plekken komen waar een ander niet kan komen, zelfs niet met een boot, en je vangt gemiddeld meer en grotere snoeken.
Vaak zien vissers deze vorm van visserij als onhandig en gevaarlijk, maar dat is onzin.
Veiligheid ligt ook bij je zelf; een goede bellyboat is veilig en je kunt altijd nog een reddingsvest gebruiken.
De bledders (drijvers) gaan niet zo snel kapot en zijn ze lek, dan heb je nog tijd genoeg om bij de kant te komen. Ze lopen niet snel leeg, de duurdere merken zeker niet. Ook al heb je de haken er in staan, het gaatje dat ontstaat is dan nog gemakkelijk te repareren.
Je kunt, als je een beetje geoefend bent, lekker 8 uurtjes het water op, alles lekker binnen handbereik.
Probeer dat maar eens vanaf de kant, twee hengels meenemen is dan al moeilijk.
Nog afgezien van dat gezeul met je rugzak met vele kilo's er in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De Pet!

De pet! Een soort Ilja Gort pet nog nooit gewassen. Ik pak hem net op van de kapstok, hij was een beetje hard, mag ook wel na een 10 jaar of...