zaterdag 5 maart 2011

Ik mocht niet meedoen !!!!!!!! 03/03 2011

Vandaag vroeg begonnen met werken, want om 4.50 uur ging de wekker. Ik had nog een overuurtje gespaard en nu maar hopen dat ik nog eerder weg kan, dan komt alles in kannen en kruiken.
Vlug de klusjes op het werk gedaan en alles verliep voorspoedig.
Dus rond 11.30 uur Mike de Pike gebeld of hij zin had om mee te gaan. We spraken rond 13.30 uur af op een stek rond Utrecht.
Daar aangekomen stond Mike al met zijn hengel aan de waterkant, lekker zonnetje erbij. Toch is het nog wel berekoud met die zuidoostelijke wind vol op de snuit, daar krijg je tranen van in de ogen.
Zo werd er begonnen aan ons visavontuur. Na wat stukken flink te hebben afgeworpen zien we na 30 minuten in de verte nog een visser. Dan ga ik gissen; zou het die of die niet kunnen zijn?
We zitten namelijk beiden op een roofvisforum en nadat deze plek herkend is en ook mondeling is doorgegeven, zwermen er nogal wat forumgangers rond.
Mike haakte ondertussen een mooie snoek midden op zijn rug, en probeer die dan maar eens aan de kant te krijgen, zo'n beest is dan ineens een stuk zwaarder om binnen te halen.
Intussen was de visser ook ter plaatse en het bleek Ronny Dog van het Forum te zijn.
Ik wist wel dat hij hier ook al rondscharrelde, maar had hem verder nooit ontmoet. Even handen schudden en kennis gemaakt, terwijl Mike nog bezig was zijn snoek aan de kant te krijgen. Na wat pogingen mijnerzijds om de snoek in de nek te grijpen, bood Ronny aan om het te doen. Zijn handen lagen toch al open en een wond meer of minder maakte hem niet uit.
Ik kreeg totaal geen grip op de glibberaar.
Na een paar pogingen had Ronny de rakker op de kant en snel een foto gemaakt met een trotse Mike. De meetlat gaf 93 cm aan.
Een mooi begin van de middag

We visten met zijn drieën nog een stukje af, maar ik stelde voor om naar de waadies te rijden, en Ronny eens met deze stekken te laten kennismaken, hij was er nooit geweest.
Hij had wel interesse, hij vertelde eerst nog even kort over zijn vangsten deze dag op de te verlaten stek, waar hij toch leuke vangsten had gehad; 3 snoeken van over de 90 cm en een meter snoek op doodaas.
Dus om hier op deze stek door te gaan had geen zin meer, dus nu vlug naar de waadies.
Hier was het niet veel de eerste 20 minuten, maar toen moest Ronny natuurlijk de eerste op de kant halen, 45 cm. Deze maat komt hier veel voor aan snoek.
Na nog een flinke 10 minuten vissen haalt meneer ook nog een vette 73 cm op de kant.
Op de achtergrond een van de ongeveer 10 kinderen die nogal luidruchtig aanwezig waren (wat een ellende op je rustige vismiddag).
Hierna miste meneer Ronny nog eens twee verschillende vissen op een en dezelfde plek.
Toen kwam ik in actie. Na flink wat worpen op een plek waarvan ik vermoedde dat er wel wat leuks kon zitten, begon het dan eindelijk.
Na een mooie dril dacht ik mijn 80ste vis op de kant te halen, maar de donderse rakker wist zich te ontdoen van de haken en ik stond er met een beteuterd gezicht bij te kijken. Daar ging mijn tachtigste vis.
Maar ik zei tegen de jongens: "Er zit nog een vis en ik weet zeker dat hij groter is als die ik loste". Ze stonden me aan te staren of ik een smoes verzon, want de geloste was toch tegen de 70 cm.
Met dat ik dit had gezegd klapte er op diezelfde plek nog een snoek boven het water en die leek inderdaad groter als de geloste.
Gedrieën wierpen we er naar toe, hieruit bleek dat ze mij mijn visje niet gunnen!!
Na een tijdje verlieten we de waadies en liepen naar een ander stuk richting de auto.
(foto waadie)
Hier visten nog een andere stek af en tot drie keer toe miste een snoek mijn aasje.
En zie je, nu weet ik het zeker, ze gunnen mij mijn visje niet!
Bij de auto aangekomen hadden de jongens al de hengels ingepakt, ik deed nog wat worpen en riep"Ja, ik heb er een (een gore oude vuilniszak)". Terwijl ik dit zei, stond er een wijsneuzerige stadstoezichthouder met collega achter mij en vroeg om de visakte. Ik zei: "Even wachten, eerst even de zak van de haak en de hengel aan de kant".
Toen kreeg ik de de vraag of ik niet wist dat ik niet meer op snoek mocht vissen. Het seizoen was inmiddels gesloten, maar je mag dan nog wel vissen op snoekbaars en baars, snoek moet je onmiddellijk loslaten als je ze vangt. (Dat doen we sowieso altijd). Mijn antwoord was dat ik viste op snoekbaars.
Hij ging hier natuurlijk tegenin en antwoordde: "Ik vis ook en ik weet dat je met dit aas (wat ik gebruikte) geen snoekbaars kan vangen. "Ik weet wel zeker van wel", antwoordde ik eigenwijs. Hij zei weer dat hier geen snoekbaars zat, maar ik dacht van wel, omdat het water in verbinding staat met de Leidscherijn en het Amsterdam-Rijnkanaal. Er moet dus wel snoekbaars zitten.
"Tja", zei hij, "Ik kan het niet bewijzen". Ik zei hem dat ik dat wel kon (Jan met de korte achternaam!!).

Bewijs 12/08 2008
Hierna ging meneer de stadstoezichthouder onverrichter zake er vandoor met zijn collega.
Vlug werd er afscheid van Ronny Dog genomen. Hopelijk zie ik deze gezellige visser nog een keer.
Daarna ging ik weer naar huis, op naar mijn 80ste snoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen